Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Σάββατο, 15 Μαΐου 2010

Η πρώτη μέρα έφερε χαμόγελα...

Στη σημασία της διά βίου μάθησης κλήθηκαν να αναφερθούν οι υποψήφιοι, θέμα το οποίο δεν φάνηκε να τους δυσκόλεψε. Εκρυβε παγίδες, υποστηρίζουν οι φιλόλογοι 
Ανακουφισμένοι βγήκαν χθες από τα εξεταστικά κέντρα οι υποψήφιοι που διαγωνίστηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, καθώς το θέμα που κλήθηκαν να διαπραγματευτούν σχετικά με τη διά βίου μάθηση (αυτομόρφωση) δεν φάνηκε να τους δυσκόλεψε.
Παρά το γεγονός ότι οι μαθητές, όπως δήλωσαν, δεν ήταν εξοικειωμένοι με το θέμα, έκριναν ότι τα ερωτήματα ήταν βατά και μπόρεσαν να ανταποκριθούν. Από την άλλη πλευρά, βέβαια, φιλόλογοι εκτιμούν ότι ο κύριος όγκος των υποψηφίων δεν θα καταφέρει να πάρει βαθμολογίες μεγαλύτερες από το 15, ενώ ελάχιστοι θα βρεθούν στην ανώτερη βαθμολογική κλίμακα (18-20).
Κατά τα λοιπά, η πρώτη ημέρα των εξετάσεων κύλησε χωρίς προβλήματα σε όλα τα εξεταστικά κέντρα της χώρας, ενώ όσον αφορά το θέμα της έκθεσης κρίθηκε και από την Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων ότι ήταν «επίκαιρου προβληματισμού με καλή δομή και τεκμηριωμένο στις θέσεις του».
Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να αναφερθούν στη σημασία της αυτομόρφωσης και ταυτόχρονα να προτείνουν τρόπους πραγμάτωσής της σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου.
Επρόκειτο για ένα κείμενο της πανεπιστημιακού Αλεξάνδρας Κορωναίου υπό τον τίτλο «Εκπαιδεύοντας εκτός σχολείου», το οποίο είχε τις παρακάτω επισημάνσεις:
«Με τον όρο αυτομόρφωση περιγράφουμε μια σύνθετη εκπαιδευτική διαδικασία, της οποίας θεμελιώδης κινητήρια δύναμη είναι ο ίδιος ο άνθρωπος, ο οποίος έχοντας επίγνωση των αναγκών και των επιθυμιών του καλείται να συμβάλλει αποφασιστικά στην πορεία της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής του κατάρτισης. Η εκπαιδευτική πράξη καθίσταται μια διαδικασία που δεν περιορίζεται στον χώρο (σχολείο) και τον χρόνο (περίοδος νεότητας), αλλά επεκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής και πέραν των σχολικών τειχών».
Νωρίς χθες το πρωί η υπουργός Παιδείας, Αννα Διαμαντοπούλου, επισκέφτηκε το εξεταστικό κέντρο στο 1ο ΓΕΛ Αργυρούπολης και ευχήθηκε στους μαθητές καλή επιτυχία και αποτελέσματα σύμφωνα με τις προσδοκίες, τα όνειρα και τις προσπάθειές τους. Η υπουργός δήλωσε:
Προσπάθεια
«Στις Πανελλήνιες Εξετάσεις συμμετέχουν 93.000 νέοι άνθρωποι, αγόρια και κορίτσια. Ξέρουμε όλοι ότι η ζωή δεν είναι μια στιγμή. Η ζωή είναι γεμάτη ευκαιρίες γι’ αυτούς που θέλουν και προσπαθούν. Θα ήθελα για τις εξετάσεις να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τους εκπαιδευτικούς σε όλη τη χώρα, που με συνέπεια και μεγάλη ευθύνη είναι κοντά στα παιδιά. Οπως και όλους τους διοικητικούς υπαλλήλους του υπουργείου, που ημέρες τώρα δουλεύουν μέρα-νύχτα για την καλή οργάνωση των εξετάσεων».
Τι λένε οι φιλόλογοι για το θέμα
Απευθύνεται σε έμπειρους
Σχετικά με το θέμα του πρώτου μαθήματος των Πανελλαδικών, η φιλόλογος Αγγελική Αγγέλου τόνισε στο «Εθνος»: Πρόκειται για κείμενο που έχει χαρακτηριστικά γνωρίσματα επιστημονικού λόγου και αναλύει την αναγκαιότητα της αυτομόρφωσης. Το θέμα αυτό το χαρακτηρίζουμε ενδιαφέρον, αλλά απευθύνεται σε έμπειρους μαθητές που είναι σε θέση να κατανοούν μια περισσότερο σύνθετη ορολογία. Το β’ μέρος έχει ασκήσεις θεωρίας, οι οποίες χαρακτηρίζονται βατές, ενώ το τρίτο είναι η λεγόμενη παραγωγή λόγου. Τα παιδιά κλήθηκαν να διαχειριστούν την έννοια της αυτομόρφωσης, καθώς και τρόπους που μπορεί αυτή να επιτευχθεί. Το ζήτημα περιέχεται φυσικά στη διδακτέα ύλη, αλλά είναι απαιτητικό και πρέπει κάποιος να έχει ασχοληθεί συστηματικά με την έκθεση για να μπορεί να το διαχειριστεί.
Ενωση Φιλολόγων
Επίκαιρο και τεκμηριωμένο το θέμα, με καλή δομή

Το διασκευασμένο κείμενο που δόθηκε στις Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι επίκαιρου προβληματισμού, με καλή δομή και τεκμηριωμένο στις θέσεις του. II. Ερωτήσεις Η ερώτηση κατανόησης (Β1) μπορεί να απαντηθεί εύκολα από τους μαθητές που παρακολούθησαν τη διδασκαλία και θα δώσει την ευκαιρία να κριθούν οι γνώσεις τους στα κοινωνικά θέματα και η γλωσσική τους επάρκεια. Η ερώτηση Β2 αποτελεί εφαρμογή της θεωρίας για τη δομή παραγράφου, αντικείμενο διδασκαλίας στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Τα ζητούμενα της ερώτησης Β3 ελέγχουν στοιχειώδεις λεξιλογικές ικανότητες.
Ερώτηση Β4
Η ερώτηση Β4, όμως, μπορεί να προκαλέσει στον/στη μαθητή/τρια που εξετάζεται παρανόηση: ζητεί την επισήμανση τριών χαρακτηριστικών του επιστημονικού λόγου, αλλά δεν απαιτεί ρητά την τεκμηρίωσή τους με συγκεκριμένες αναφορές στο κείμενο. Χρειαζόταν, ίσως, περισσότερη σαφήνεια στη διατύπωση της ερώτησης, αν δηλαδή απαιτείται απάντηση με απλή αναφορά των χαρακτηριστικών ή και εντοπισμός τους σε συγκεκριμένες φράσεις. III. Παραγωγή λόγου Η παραγωγή γραπτού λόγου εστιάζει σε συγκεκριμένο θέμα, ώστε να μπορούν να παραχθούν κείμενα, ανάλογα με την ωριμότητα και τη γνώση των εξεταζομένων, χωρίς τον κίνδυνο παρανοήσεων. Γενικά, τα ζητούμενα της εξέτασης ανταποκρίνονται στους στόχους μαθήματος και είναι σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο για την αξιολόγηση.

Νικολ. Τρίγκα

ΕΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: