Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Δευτέρα, 27 Σεπτεμβρίου 2010

«Εισηγούμαι απόρριψη του σχεδίου αξιολόγησης»

Η φιλοσοφία του είναι εξαιρετική, αλλά η προοπτική 
υλοποίησής του είναι προβληματική  
Δ.ΜΙΚΕΛΛΙΔΗΣ:
Φωτογραφία
Συνήθως η έναρξη της κάθε σχολικής χρονιάς είναι κάπως επεισοδιακή λόγω των διαφόρων προβλημάτων και εκκρεμούντων ζητημάτων, αλλά αναμφίβολα η φετινή μονοπώλησε το ενδιαφέρον, όχι μόνο όσων ασχολούνται με την Εκπαίδευση, αλλά και γενικότερα της κοινής γνώμης. Κι αυτό διότι, φέτος μεταξύ άλλων, δόθηκαν για εφαρμογή τα νέα αναλυτικά προγράμματα και η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για το νέο σύστημα αξιολόγησης. Ο πρόεδρος της ΠΟΕΔ Δημήτρης Μικελλίδης, δύο εβδομάδες μετά την έναρξη των μαθημάτων στα Δημοτικά Σχολεία μιλά στον “Φ” για όλα όσα απασχόλησαν τον τελευταίο καιρό, αλλά και όσα αναμένεται να απασχολήσουν τους αρμοδίους. Παραδέχεται ότι δεν είναι “ενθουσιασμένος με την πορεία του Υπουργείου” στην Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση, ενώ ενημερώνει και για ένα εκπληκτικό Μουσείο που εγκαινιάστηκε στη Βάσα Κοιλανίου.
Δύο εβδομάδες μετά την έναρξη των σχολείων
ποια είναι τα προβλήματα που διαπιστώνουν οι δάσκαλοι; Το μεγαλύτερο πρόβλημα αφορά την αναστάτωση που παρατηρείται σε σχέση με τη μη έγκαιρη τοποθέτηση αντικαταστατών δασκάλων, κυρίως στη θέση συναδέλφων που έχουν άδεια μητρότητας. Ένα πρόβλημα που προκάλεσε η μη σωστή και έγκαιρη στελέχωση των σχολείων μας από πλευράς Υπουργείου Παιδείας με αποτέλεσμα να καθυστερήσουν οι διορισμοί και συνεπακόλουθα και αυτός των αντικαταστατών. Πολλά σχολεία, λόγω αυτής της κατάστασης, των συνεχών μεταθέσεων και αλλαγών στο προσωπικό τους, δεν μπόρεσαν να ετοιμάσουν το πρόγραμμά τους στην ώρα τους. Παρατηρούμε ακόμη πως σε κάποιες τάξεις δεν έχουν φτάσει τα βιβλία (Α΄μέρος) κάποιων μαθημάτων, π.χ. μαθηματικών και φύλλα επιστήμης.
Φέτος το Υπουργείο Παιδείας δήλωνε ότι όλα
ήταν έτοιμα στα σχολεία λίγες μέρες πριν την έναρξη των μαθημάτων. Όμως αρκετοί δάσκαλοι διαμαρτύρονταν ότι δεν γνώριζαν σε ποιο σχολείο θα τοποθετούνταν μία μόλις μέρα πριν την υποχρεωτική παρουσία τους στα σχολεία. Για ποιους λόγους συμβαίνει αυτό και ποια πρακτική θα μπορούσε να εφαρμοστεί ώστε να μην έχουμε κάθε χρόνο αυτά τα προβλήματα; Πράγματι, αυτό είναι ένα από τα μόνιμα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε κάθε καλοκαίρι. Κάναμε, ως ΠΟΕΔ, ότι ήταν δυνατό για να έχει την ευκαιρία το Υπουργείο, να στελεχώνει έγκαιρα τα σχολεία μας.
Δυστυχώς, κάθε χρόνο η ιστορία επαναλαμβάνεται. Τη νύφη πληρώνουν οι οικογένειες των συναδέλφων που αναστατώνονται με μεταθέσεις και μετακινήσεις της τελευταίας στιγμής, καθώς επίσης και τα σχολεία μας που δεν έχουν από την πρώτη στιγμή, ενώ θα μπορούσαν, την πλήρη και ορθολογιστική τους στελέχωση. Το πού οφείλεται είναι καλά γνωστό. Η δυστοκία, η έλλειψη σωστού συντονισμού και η άστοχη προσπάθεια αντίκρισης του χώρου της εκπαίδευσης με οικονομικίστικα κριτήρια, δεν επιτρέπουν στο Υπουργείο να ανταποκρίνεται έγκαιρα στις υποχρεώσεις του. Έτσι, παρατηρούμε το φαινόμενο να μπαίνει ο Οκτώβριος και να αναμένουμε κάθε φορά νέους διορισμούς.
Ένα από τα θέματα που απασχόλησαν την
ΠΟΕΔ είναι και το σχέδιο αξιολόγησης. Πρόσφατα δηλώσατε ότι «η πρόταση είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα που ήθελαν οι τεχνοκράτες του Υπουργείου Οικονομικών». Σε ποια σημεία διαφωνεί η Οργάνωσή σας; Μόλις πρόσφατα μάς δόθηκε ολοκληρωμένη η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για το προτεινόμενο σχέδιο αξιολόγησης. Θα κάνω μόνο δύο παρατηρήσεις που αποτελούν προσωπική άποψη. Πρώτο, σε καμία απολύτως περίπτωση δεν λήφθηκαν υπόψη τα όσα συζητούσαμε σε σχετικές επιτροπές που είχαν συσταθεί για το σχέδιο αξιολόγησης, πράγμα που θεωρώ ότι μας θίγει γιατί δείχνει ακριβώς πως το Υπουργείο δεν έλαβε υπόψη ούτε τους κόπους ούτε τις προσπάθειες που κατέβαλαν κάποιοι άνθρωποι σ’ εκείνες τις επιτροπές. Και το δεύτερο, ότι το σχετικό παράρτημα βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με την όλη φιλοσοφία του σχεδίου κι ότι στην ουσία το αναιρεί. Προσωπικά, δεν το κρύβω πως θα εισηγηθώ στα συλλογικά όργανα της ΠΟΕΔ την απόρριψη ενός τέτοιου σχεδίου που ενώ ως φιλοσοφία είναι εξαιρετικό, η προοπτική υλοποίησής του, όπως εξάγεται από το παράρτημα, το μετατρέπει σε προβληματικό και αντιπαραγωγικό.
Στις τοποθετήσεις σας για το προτεινόμενο
σχέδιο αξιολόγησης κάνατε λόγο και για «ψήγματα άνισης μεταχείρισης Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης». Δεν έχει κανείς παρά να μελετήσει θέματα που αφορούν τις κλίμακες των διευθυντών, το ωράριό τους κ.λπ. για να αντιληφθεί του λόγου το αληθές. Επιπρόσθετα, πέραν των μισών σχολείων μας παραμένουν χωρίς διοικητικό βοηθό διευθυντή, αν γίνει αποδεκτό το παράρτημα που προτείνεται, πράγμα που οδηγεί σε διοικητικές αρρυθμίες τα σχολεία δημοτικής εκπαίδευσης.
Με τα αναλυτικά προγράμματα και το ωρολόγιο
πρόγραμμα της Δημοτικής Εκπαίδευσης τι συμβαίνει σε επίπεδο Υπουργείου; Η συμβολή της ΠΟΕΔ τόσο στη σύνταξη των αναλυτικών προγραμμάτων, όσο και στο σχεδιασμό ενός νέου ωρολόγιου προγράμματος ήταν εκ των ων ουκ άνευ. Οι δημόσιοι έπαινοι του κ. Τσιάκαλου, του επικεφαλής της Επιτροπής Δημιουργίας Αναλυτικών Προγραμμάτων προς την ΠΟΕΔ αποδεικνύουν αυτό που λέω. Περιμένουμε ακόμη να δούμε ποια είναι η τοποθέτηση του Υπουργείου Παιδείας επί του προτεινόμενου ωρολόγιου προγράμματος και κυρίως, αν το Υπουργείο θα εισακούσει την προτροπή μας να συμφωνήσουμε το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα προτού εκπνεύσει ο Οκτώβριος, για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε ένα σημαντικό στοιχείο της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης. Αναμένουμε ακόμη να συμφωνηθεί η εισαγωγή που θα περιληφθεί στην τελική έκδοση των αναλυτικών προγραμμάτων και που θα αποτε
Ένα ιστορικό στολίδι στη Βάσα Κοιλανίου
Η ΠΟΕΔ εγκαινιάζει ένα Μουσείο στη Βάσα Κοιλανίου. Πείτε μας λίγα λόγια για αυτό το πρωτότυπο εγχείρημα.Η ΠΟΕΔ, σε συνεργασία με την κοινότητα Βάσας Κοιλανίου, παρέδωσε στα παιδιά της Κύπρου ένα έργο για το οποίο θα μιλούν όλοι. Έργο ιστορίας και πολιτισμού. Μια ιστορία που έχει να παρουσιάσει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, κρύβει πολλή γοητεία, ενώ είναι γνωστό ότι πέρασε από πολλές συμπληγάδες. Ιδιαίτερα τη δύσκολη περίοδο της Τουρκοκρατίας, αλλά και αργότερα κατά την Αγγλοκρατία. Πώς ήταν η παιδεία μας εκείνα τα χρόνια; Πώς κατάφερε να κρατηθεί ελληνική; Πώς μπόρεσαν οι δάσκαλοι της Κύπρου, με τη μικρή ή μεγάλη μόρφωση που είχαν, να μεταλαμπαδεύσουν στα παιδιά της Κύπρου την ελληνική παιδεία, την ενίσχυση της χριστιανικής πίστης και την καλλιέργεια των αξιών και ιδανικών της συλλογικής μας ταυτότητας; Όλα αυτά τα ερωτήματα θέλαμε να αναδείξουμε μέσα από την επιστημονική έρευνα και να τα προβάλουμε στον κυπριακό λαό, αλλά ιδιαίτερα στα ίδια τα παιδιά μας. Στόχος μας ήταν να δώσουμε στα παιδιά και στην ευρύτερη κοινωνία ένα Μουσείο πρωτότυπο, διαδραστικό και ζωντανό για τον επισκέπτη. Πιστεύω ότι κάτι τέτοιο το καταφέραμε και νιώθουμε περήφανοι γι’ αυτό.
«Δεν με ενθουσιάζει η πορεία του Υπουργείου...» Ποια προβλήματα της Δημοτικής Εκπαίδευσης αδυνατεί μέχρι τώρα να αντιμετωπίσει το Υπουργείο Παιδείας;Είναι όλα σε τέλμα. Πρόσφατα αποστείλαμε σχετική επιστολή στον Υπουργό Παιδείας και ζητάμε επίσημη και γραπτή τοποθέτηση επί όλων των θεμάτων, που το Υπουργείο γνωρίζει πολύ καλά και εκκρεμούν ενώπιον του εδώ και καιρό. Πρόκειται για έγγραφο με 16 συγκεκριμένα σημεία, για τα οποία αναμένουμε απαντήσεις, μεταξύ των οποίων, η στελέχωση των σχολείων της υπαίθρου, θέματα μητρότητας, πολιτικές για την παραβατικότητα, τους αναλφάβητους, τους αλλόγλωσσους μαθητές κ.ά. Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τόσο εσείς όσο και ο γ. γ. της ΠΟΕΔ υποβάλατε τις παραιτήσεις σας εξαιτίας «συσσωρευμένων προβλημάτων και προχειροτήτων στην Εκπαίδευση», δηλώνοντας ταυτόχρονα ότι η υποβολή παραίτησής σας αποτελούσε και μήνυμα προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για να προχωρήσει σε μια στοιχειώδη αξιολόγηση του έργου του Υπουργείου Παιδείας για να διαπιστωθεί κατά πόσο μπορεί να φέρει σε πέρας το όραμα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Πιστεύετε, δηλαδή, ότι το Υπουργείο δεν είναι σε θέση να υλοποιήσει τον μεγαλεπήβολο αυτό στόχο;Καθένας κρίνεται από το έργο του. Αξιολογώντας την πορεία της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης μέχρι σήμερα, αλλά και τα συσσωρευμένα προβλήματα της καθημερινότητας των σχολείων μας, δεν μπορώ να δηλώσω σε καμία περίπτωση ότι με ενθουσιάζει η πορεία του Υπουργείου πάνω σ’ αυτά.

Δεν υπάρχουν σχόλια: