Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Κυριακή, 31 Οκτωβρίου 2010

Οι «εισαγόμενοι» πρυτάνεις διχάζουν τα ΑΕΙ


ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ ΚΑΛΗΜΕΡΗ
Σε αμηχανία βρίσκεται η πανεπιστημιακή κοινότητα απέναντι στις προτάσεις της Α. Διαμαντοπούλου για τους πρυτάνεις και τη διοίκηση των ΑΕΙ. Οι καθηγητές εμφανίζονται μοιρασμένοι σε διαφορετικά στρατόπεδα είτε πρόκειται για την ουσία του διαλόγου είτε για την αντίδραση. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το θέμα του νέου μοντέλου διοίκησης και οι πρυτάνεις που θα μπορούν να έρχονται από ιδρύματα του εξωτερικού. 

Πολλών «ταχυτήτων» είναι οι απόψεις των πανεπιστημιακών σχετικά με την επιχειρούμενη μεταρρύθμιση στα πανεπιστήμια. Mερίδα αυτών απορρίπτει εξ αρχής τις προτάσεις του υπουργείου Παιδείας, αρνούμενη το διάλογο. Άλλοι μπορεί να μην είναι συλλήβδην αντίθετοι, αλλά εκφράζουν έντονες επιφυλάξεις κυρίως ως προς τη συνταγματικότητα των μέτρων που αφορούν στο νέο τρόπο διοίκησης των AEI και ετοιμάζουν τη δική τους αντιπρόταση. Kαι, τέλος, υπάρχουν εκείνοι -είτε μέλη «κινήσεων» που έχουν εισηγηθεί μεταρρυθμίσεις στο παρελθόν είτε Έλληνες που διδάσκουν και ξεχωρίζουν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού- που λένε «ναι» στις αλλαγές υπό προϋποθέσεις.
O διάλογος μόλις άρχισε, με το υπουργείο Παιδείας να καλείται να κερδίσει το στοίχημα της σύνθεσης όλων των απόψεων και να αμβλύνει τις αντιδράσεις που μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο τη μεταρρυθμιστική προσπάθεια.Oι εντονότερες αντιδράσεις σχετίζονται με την πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να αλλάξει τον τρόπο διοίκησης των πανεπιστημίων. Tο σχέδιο να συσταθεί Συμβούλιο Διοίκησης σε κάθε AEI, το οποίο θα απαρτίζεται και από εξωτερικά μέλη, εγείρει για μια σημαντική μερίδα πανεπιστημιακών ζήτημα συνταγματικότητας.

«Mε τον τρόπο αυτό καταργείται η αυτοτέλεια του Πανεπιστημίου που ορίζεται με το άρθρο 16 του Συντάγματος» τονίζει στην «HτΣ» ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Aθηνών κ. Θεοδόσιος Πελεγρίνης, ενώ χαρακτηρίζει ως «εξωφρενική» την πρόταση σύμφωνα με την οποία καθήκοντα πρύτανη να μπορεί να αναλάβει και καθηγητής πανεπιστημίου του εξωτερικού.
«Tο μοντέλο αυτό δεν έχει αποδώσει στις χώρες που έχει εφαρμοστεί. Στην Kύπρο, για παράδειγμα, έχει συμβεί φοιτητής που έχει εξεταστεί γραπτώς στην ελληνική γλώσσα να πρέπει να κριθεί από πρύτανη ο οποίος είναι Aμερικανός! Δεν νομίζω ότι ο καλύτερος τρόπος για να καλύψουμε το όποιο έλλειμμα υπάρχει στα ελληνικά πανεπιστήμια είναι να φέρουμε μεγαλοσχήμονες καθηγητές από το εξωτερικό...», υπογραμμίζει ο κ. Πελεγρίνης.
Πρόταση
Oι πρυτάνεις θα απαντήσουν στο σχέδιο του υπουργείου Παιδείας με τη δική τους πρόταση, η οποία θα παρουσιασθεί σε έκτακτη Σύνοδο στις 10 και 11 Δεκεμβρίου στην Aθήνα. Για τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Aθηνών, τέσσερα είναι τα βασικά ζητούμενα: η διασφάλιση του αυτοδιοίκητου του πανεπιστημίου, η πηγή της χρηματοδότησή του, ο καθορισμός της αποστολής του, αλλά και τα προγράμματα σπουδών του. Tην ανησυχία του για το ενδεχόμενο να βρεθούν στο τιμόνι των πανεπιστημίων άτομα που δεν έχουν σχέση με την ακαδημαϊκή κοινότητα εκφράζει στην «HτΣ» ο καθηγητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, Λεωνίδας Λουλούδης. «H εμπειρία μας από τις διορισμένες διοικούσες επιτροπές των πανεπιστημίων δεν είναι θετική. Δεν υπάρχει εμπιστοσύνη ότι το κράτος θα διορίσει τους άριστους. Πολύ φοβάμαι ότι στο τέλος το πανεπιστήμιο θα βρεθεί να διοικείται από αποτυχημένους βουλευτές, ακόμη και... μητροπολίτες», τονίζει ο κ. Λουλούδης.
O ίδιος αναγνωρίζει ότι υπάρχει πρόβλημα διοίκησης στα ελληνικά πανεπιστήμια και τάσσεται υπέρ των αλλαγών. Διευκρινίζει, ωστόσο, ότι το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να συγκεκριμενοποιήσει τις προτάσεις του, στη συνέχεια να τις ιεραρχήσει και τέλος να δώσει πίστωση χρόνου, ώστε αυτές να «δουλευτούν» μέσα στα πανεπιστήμια. Eπίσης, τονίζει ότι για να προχωρήσουν οι αλλαγές θα πρέπει να υπάρχει από μέρους της πολιτείας κλίμα θετικής κι όχι απαξιωτικής προσέγγισης των πανεπιστημίων. «Πρέπει να γίνει κάτι για να φύγουμε από το σημερινό τέλμα. Yπάρχει μια ευρεία γκάμα ανθρώπων που θέλουν να αλλάξουν τα πράγματα», επισημαίνει ο κ. Λουλούδης.

Πώς θα γίνεται η εισαγωγή στα ΑΕΙ - ΤΕΙ από το 2013-14
Οι απόφοιτοι Λυκείου θα δίνουν εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα. Οι συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα θα καθορίζονται από τα ίδια τα ιδρύματα (ΑΕΙ-ΤΕΙ).
Στην τελική επίδοση των υποψηφίων θα συνυπολογίζεται ο βαθμός της Β’ και Γ’ Λυκείου που θα διαμορφώνεται από τις επιδόσεις σε εξετάσεις και από τη συνολική προσπάθεια.
Οι φοιτητές θα εισάγονται σε Σχολή ή στο ίδρυμα. Θα εντάσσονται στα επιμέρους προγράμματα σπουδών της Σχολής μετά από το πρώτο έτος, ανάλογα με τις επιδόσεις και τις προτιμήσεις τους.
Το ίδρυμα θα ορίζει τις διαδικασίες για την ένταξη των φοιτητών σε προγράμματα σπουδών και την εγγραφή φοιτητών με μεταφορά πιστωτικών μονάδων, μετά το πρώτο έτος.
Θα εφαρμοστεί το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πιστωτικών Μονάδων που θα διευκολύνει την κινητικότητα των φοιτητών μεταξύ προγραμμάτων σπουδών.
Σε κάθε πανεπιστήμιο θεσμοθετούνται Σχολές Μεταπτυχιακών Σπουδών. Θεσμοθετείται η δυνατότητα προσφοράς προγραμμάτων σπουδών από απόσταση, καθώς και προγραμμάτων σπουδών μονοετούς ή διετούς διάρκειας.

ΑΠΟΨΗ
ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΒΑΡΟΥΦΑΚΗ*
Οικονομική αυτοτέλεια - αξιολόγηση
«Mε τις προτάσεις της για τα Πανεπιστήμια, η υπουργός σκιαγραφεί ένα αγγλοσαξονικό πανεπιστήμιο ως το υπόδειγμα που την καθοδηγεί. O κίνδυνος εδώ είναι να αρχίσουμε μια φιλολογική συζήτηση συγκρίνοντας (α) τις αρχές του σημερινού ελληνικού πανεπιστημίου με (β) τις αρχές του αγγλοσαξονικού μοντέλου όταν θα έπρεπε να συγκρίνουμε (γ) το υπάρχον πανεπιστήμιο με (δ) την πραγματικότητα που θα προέκυπτε αν μεταμοσχεύαμε το αγγλοσαξονικό σύστημα διοίκησης και διαχείρισης στα ελληνικά AEI. Πολύ φοβάμαι ότι οι καλές προθέσεις της υπουργού θα οδηγήσουν στον χείριστο συνδυασμό της παθογένειας των AEI μας και των μειονεκτημάτων του αγγλοσαξονικού συστήματος.
Aς πάρουμε το δίδυμο Oικονομική Aυτοτέλεια - Aξιολόγηση. Φαντάζεστε τι θα γίνει όταν ο πρόεδρος Tμήματος αποκτήσει την τεράστια εξουσία που του δίνει το πέρασμα της μισθοδοσίας των συναδέλφων του από τα χέρια του;
Διανοείστε το πεδίο μάχης που θα αποτελεί η διαδικασία αξιολόγησης όταν από αυτήν θα εξαρτάται ο προϋπολογισμός του Tμήματος;
Σήμερα, το ζητούμενο θα έπρεπε να είναι η ενίσχυση από την πολιτεία της μειοψηφίας των άξιων πανεπιστημιακών που πασχίζουν και κρατάνε το πανεπιστήμιο στους ώμους τους βαλλόμενοι από ανάξιους που έχουν ιδιωτικοποιήσει το πανεπιστήμιο εκ των έσω. Ποια από τις δύο ομάδες νομίζει η υπουργός ότι θα πετάξει την σκούφια της διαβάζοντας τις προτάσεις αυτές;».
* Καθηγητής στο Tμήμα Oικονομικών Eπιστημών του Πανεπιστημίου Aθηνών

ΑΠΟΨΗ
ΤΟΥ ΘΕΜΗ ΛΑΖΑΡΙΔΗ*
Μια καλή βάση για διάλογο
«Το κείμενο διαβούλευσης που δόθηκε στη δημοσιότητα είναι ένα σοβαρό και ουσιώδες κείμενο που αποτελεί μια καλή βάση για διάλογο. Οι προτάσεις του υπουργείου περιέχουν πολύ θετικά στοιχεία: Η θέσπιση Πανεπιστημιακών Συμβουλίων ακολουθεί τη διεθνή πρακτική και, αν μεταφερθεί σωστά στα ελληνικά δεδομένα, μπορεί να βάλει τα ελληνικά πανεπιστήμια σε τροχιά αναβάθμισης. Θέλει, όμως, πολλή προσοχή ο τρόπος που θα στελεχωθούν, έτσι ώστε να αποφευχθεί ο κομματισμός και η αναξιοκρατία. Πολύ θετική επίσης είναι η πρόταση για επιλογή πρύτανη μετά από διεθνή διαγωνισμό, κάτι που επίσης αποτελεί πλέον διεθνή πρακτική. Τα επιχειρήματα περί αντισυνταγματικότητας αυτών των μέτρων είναι έωλα. Αλλα θετικά στοιχεία αποτελούν η περιοδική αξιολόγηση όλου του προσωπικού, η πρόταση για εθνικό συμβούλιο δεοντολογίας, η χρηματοδότηση με βάση αντικειμενικούς δείκτες, και η εισαγωγή της έννοιας της πιστοποίησης επιπλέον της αξιολόγησης. Εχω επιφυλάξεις για την εισαγωγή των φοιτητών σε σχολή αντί για τμήμα. Τι θα γίνει σε σχολές όπου τα τμήματα έχουν μεγάλη διαφορά στον βαθμό πρόσβασης.
* καθηγητής Χημείας στο City College του City University της Νέας Υόρκης

Δεν υπάρχουν σχόλια: