Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Τετάρτη, 29 Δεκεμβρίου 2010

Έκλεισε η «κάνουλα» για την έρευνα

 
Ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα αντιμετωπίζουν εδώ και αρκετό καιρό τα ελληνικά πανεπιστήμια, ανάμεσά τους και το τοπικό ίδρυμα.Οι «κάνουλες» των ερευνητικών προγραμμάτων έχουν σταματήσει να τροφοδοτούν την έρευνα και σε συνδυασμό με τη μεγάλη μείωση των τακτικών προϋπολογισμών, αλλά και των δημοσίων επενδύσεων, η ερευνητική «αγορά» έχει κυριολεκτικά παγώσει, ειδικά τους τελευταίους μήνες.
Όχι ότι πριν λειτουργούσε άψογα ή έστω, ικανοποιητικά. Είναι γνωστές και συχνά εύστοχες οι καταγγελίες για κακοδιαχείριση των ερευνητικών προγραμμάτων και στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, με υπέρογκα ποσά που εξαφανίστηκαν σε προγράμματα, χωρίς να υπάρξει σχεδόν ούτε μια σελίδα απτού αποτελέσματος. Φυσικά, δεν ήταν όλες οι περιπτώσεις έτσι, ούτε καν η πλειοψηφία τους. Αυτός είναι ένας αφορισμός που χρησιμοποιείται ευρέως τους τελευταίους μήνες από όψιμους «ερευνητές σκανδάλων» στους πανεπιστημιακούς χώρους, με βασικό σκοπό να εκμηδενιστεί και ό,τι θετικό γίνεται εντός των πανεπιστημιουπόλεων.
Τα εργαστήρια στις σχολές και στα τμήματα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων έχουν περιέλθει σε άσχημη θέση, καθώς λεφτά δεν υπάρχουν πλέον σχεδόν ούτε για στοιχειώδεις ανάγκες (αναλώσιμα κ.λπ). Ένα από τα βασικά ερευνητικά εργαλεία, το πρόγραμμα «Θαλής», το τμήμα του ΕΣΠΑ δηλαδή που θα χρηματοδοτήσει την έρευνα και την καινοτομία σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, έχει επί της ουσίας ανασταλεί.
Αξιολόγηση από ξένους
Ένα χρόνο μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής προτάσεων (Νοέμβριος του 2009), οι καθηγητές και οι ερευνητές έμαθαν πριν από 1,5 μήνα περίπου οι προτάσεις τους θα ελεγχθούν ξανά, από ξένους αξιολογητές. Γι αυτό, ζητήθηκε και από όσους καθηγητές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων είχαν υποβάλλει προτάσεις, να τις ξαναγράψουν στα αγγλικά. Το υπουργείο Παιδείας δεν είναι σε θέση ακόμη να απαντήσει πότε θα αξιολογηθούν οριστικά οι προτάσεις, ενώ οι πανεπιστημιακοί καθηγητές έχουν ενστάσεις για την εξέλιξη. Λένε ότι αυτός ο όρος δεν υπήρξε καν στην προκήρυξη του προγράμματος.
Μια μικρή «ένεση» δόθηκε το περασμένο καλοκαίρι, όταν ξεκίνησαν να δίνονται κάποια κονδύλια από τον «Ηράκλειτο», αλλά και πάλι με τρόπο που συναντάει ενστάσεις. Το υπουργείο Παιδείας που έχει την άμεση εποπτεία του προγράμματος για τη χρηματοδότηση διδακτορικών διατριβών, ξεκίνησε να αξιολογεί τμηματικά τους δικαιούχους και να τους ανακοινώνει. Ο αντίλογος είναι ότι η αξιολόγηση δεν γίνεται ταυτόχρονα για όλες τις προτάσεις, άρα μπορεί να αποκλείονται κάποιες αξιόλογες.
Αλυσιδωτές αντιδράσεις
Όλα αυτά δημιουργούν αλυσιδωτές αντιδράσεις στον πανεπιστημιακό χώρο. Εκτός από το προφανές, ότι η έρευνα «κολλάει» και δεν συνεχίζεται ελλείψει χρημάτων, αναλώσιμων κ.λπ. οι επιπτώσεις είναι και στο έμψυχο δυναμικό. Μην ξεχνάμε ότι ένας πολύ μεγάλος αριθμός ανθρώπων μεταξύ 25-35 απασχολούνται σε μεταπτυχιακά ερευνητικά προγράμματα. Οι εργασιακές τους συνθήκες είναι… ανύπαρκτες μεν (συχνά ποσά 400 και 500 ευρώ σπάνε στα δύο για να απασχοληθούν δύο υποψήφιοι διδάκτορες), τώρα όμως δεν υπάρχουν ούτε αυτά τα ελάχιστα, σε μια εποχή που η συντήρηση των παιδιών που σπουδάζουν κοντεύει να γίνει αβάσταχτο βάρος για τη μέση ελληνική οικογένεια. 
ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια: