Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Τρίτη, 11 Ιανουαρίου 2011

Η Παιδεία δεν είναι μπλε- πράσινη και κόκκινη

Γράφει στο Aixmi.gr ο Άρης Σπηλιωτόπουλος  
H διέξοδος από την οικονομική και κοινωνική κρίση  περνά μέσα από την επένδυση στην Παιδεία και  απαιτεί σύνθεση απόψεων και γόνιμο διάλογο.
Η νέα εποχή, η εποχή της παγκοσμιοποίησης, των νέων τεχνολογιών, η ψηφιακή εποχή, μάς καλεί να συγχρονίσουμε την πολιτική μας ατζέντα στις απαιτήσεις, τον ανταγωνισμό και τις ανάγκες που γεννά το διεθνές εκπαιδευτικό σύστημα. Με άλλα λόγια να αφήσουμε πίσω όλα αυτά που μας χωρίζουν και να συνεχίσουμε μπροστά κρατώντας αυτά που μας ενώνουν. Στα νέα παγκόσμια και εθνικά δεδομένα, εμφανίζονται καινούργια προβλήματα, κοντά στα πολλά που συσσωρεύτηκαν από το παρελθόν. Παρουσιάζονται νέοι κίνδυνοι, και στο χέρι μας είναι να δημιουργήσουμε νέες ευκαιρίες. Μπροστά, λοιπόν, στα νέα δεδομένα, η πολιτική υποχρεούται να επιδιώκει τη διαλεκτική αντιπαράθεση, αποβλέποντας στη γόνιμη και δημιουργική σύνθεση απόψεων, προτάσεων και ιδεών. Γιατί, αν κοιτάξουμε λίγο προσεκτικότερα, θα δούμε ότι, στη συντριπτική πλειοψηφία, οι Έλληνες πολίτες υιοθετούμε τη συμμετοχή της χώρας μας στην ευρωπαϊκή ενοποίηση, τη διαμόρφωση σχέσεων συνεργασίας με τους γειτονικούς λαούς, αλλά και την οικονομία της αγοράς. Εκεί όπου κατά το παρελθόν εστιάζονταν οι πλέον έντονες πολιτικές αντιπαραθέσεις, υπάρχουν σήμερα παράλληλες θέσεις. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες δεν έχουν ούτε γαλάζιο, ούτε κόκκινο, ούτε πράσινο χρώμα.
Σήμερα παρά ποτέ που βιώνουμε μια πρωτόγνωρη οικονομική κρίση, πρέπει να βρίσκουμε τον τρόπο να καταλήγουμε σε κοινές θέσεις και αρχές. Ιδίως, μάλιστα, για καίριους τομείς όπως η Παιδεία.
Μπροστά σε τούτη την πρόκληση, η οικονομία αποτελεί σαφώς έναν από τους κυριότερους ρυθμιστικούς παράγοντες, η οικονομία μιας χώρας, η οικονομική κατάσταση διεθνώς, οι δείκτες που απεικονίζουν τους ρυθμούς ανάπτυξης. Αναπτύσσω πάντα τις σκέψεις μου με ρεαλιστικούς όρους και θέλω να αντιμετωπίζω τις συνθήκες με αυτοσυγκράτηση, επομένως οφείλω πρώτα απ’ όλα να καταστήσω σαφές ότι η παγκόσμια οικονομική κρίση με την οποία έχουμε έρθει όλοι αντιμέτωποι, δεν μπορεί να αφήσει ανεπηρέαστη καμιά μεμονωμένη στρατηγική. Εντούτοις, αποτελεί μονόδρομο η επένδυση στην εθνική προσπάθεια για την Παιδεία. Διότι, η Παιδεία τόσο ως εκπαίδευση, ως μόρφωση και κυρίως ως καλλιέργεια έχει μια διπλή αποστολή: να παρακολουθεί τις εξελίξεις και να προλαμβάνει το αύριο. Η διεξαγωγή του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία που αποτέλεσε βασική μου οραματική προτεραιότητα κατά την θητεία μου ως Υπουργός Παιδείας, μάς προσέφερε τη μοναδική ευκαιρία να δούμε τα ζητήματα της εκπαίδευσης από μια καινούρια βάση και να δημιουργήσουμε το σχολείο του μέλλοντος. Αυτή την ευκαιρία δεν θα πρέπει να την αφήσουμε να πάει χαμένη.
Διότι, ο εθνικός στόχος για την αναμόρφωση της Παιδείας ξεπερνάει κόμματα, ιδεοληψίες και φορείς. Πολύ περισσότερο ξεπερνάει τα ίδια τα πρόσωπα. Γιατί η παιδεία είναι ένδειξη πολιτισμού και κουλτούρας. Είναι πάνω απ’ όλα πήχης ευημερίας μίας ολόκληρης κοινωνίας. Εγγυάται ένα καλύτερο μέλλον για κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνα. Ο χώρος της εκπαίδευσης αντιμετωπίζει πολλά και οξυμένα προβλήματα και δηλώνω απερίφραστα ότι έχω επίγνωση των ρεαλιστικών δυσκολιών, αλλά και των υψηλών προσδοκιών όλων για μια παιδεία υψηλής ποιότητας. Η Παιδεία συνδέεται με το μέλλον του τόπου, με το μέλλον της νέας γενιάς και με την εικόνα και την αποτελεσματικότητα της χώρας μας στο παρόν και στο μέλλον. Το στοίχημα που καλούμαστε να θέσουμε και να κερδίσουμε αφορά όλους: την νέα γενιά, τους μαθητές, τους σπουδαστές, τους δασκάλους  τους καθηγητές, τους πανεπιστημιακούς. Και είναι ένα στοίχημα εθνικής σημασίας με πολλαπλούς ορίζοντες.
Σε αυτή την δύσκολη συγκυρία, δεν έχουμε παρά να αναλάβουμε τις ευθύνες μας και να δουλεύουμε ενεργά και καθημερινά προς την κατεύθυνση της υπέρβασης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: