Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Τρίτη, 1 Φεβρουαρίου 2011

ΕΚΘΕΣΗ: Το αντάρτικο στον φακό του

Ο στρατιωτικός  διοικητής του ΕΛΑΣ,  στρατηγός Στέφανος  Σαράφης 
και ο Αρης  Βελουχιώτης µπαίνουν  στα Γιάννινα στις 28  ∆εκεµβρίου 1944 
και  ο Κώστας Μπαλάφας  είναι εκεί για να  τους απαθανατίσει.  Κάτω, ο 
φωτογράφος  την περίοδο που  «φυλάκιζε» στον  φακό του εικόνες  της 
Αντίστασης  στην Ηπειρο
Ο Κώστας Μπαλάφας µέσα από 80 «άγνωστα» καρέ του αποκαλύπτει πώς µε µατιά ρεπόρτερ κατέγραψε τον ένοπλο αγώνα στα βουνά της Ηπείρου µε εφόδιό του ένα φιλµ που... έπεσε από τον ουρανό.«Στο βουνό συνάντησα ανθρώπους που ήταν µέρα-νύχτα στο πόδι, σε αδιάκοπες πορείες, έτοιµοιπάντα ν’ αλλάξουν διαµονή, για να χάνονταιτα ίχνη τους και να γλιστρούνστις κακοτοπιές σαν το ψάρι στο νερό. Τις πιο πολλέςφορές νυχτοξηµερώνονταν στο ύπαιθρο µ’ όλους τους καιρούς, γιατί στο κάθε βήµα τους παραµόνευε ο θάνατος». Με αυτά τα λόγιαο Κώστας Μπαλάφας, αυτοδίδακτος φωτογράφος (µαθήτευσε για ένα διάστηµα κοντά στον γιαννιώτηφωτογράφο Ιωάννη Πανταζίδη) που για περισσότερο από µισό αιώνα κατέγραψε την καθηµερινή ζωή και τον µόχθο του µεταπολεµικού ανθρώπου, περιγράφει όσα έζησε στα βουνά της Ηπείρου.

«Ηταν άνθρωποι που στερούνταν τα πάντα, ακόµη και το ψωµί. Οι περισσότεροι λίγο-πολύ ξυπόλυτοι, µόνιµα ψειριασµένοι,ζώντας τον περισσότερο καιρό στον λόγγο,σαν τ’ αγρίµια, έτοιµοι να θυσιαστούν για τη λευτεριά της πατρίδας», γράφει ο 92χρονος σήµερα φωτογράφος στιςσελίδεςτου λευκώµατος µε τις φωτογραφίες από το αντάρτικο –το πρώτο κοµµάτι της δουλειάς του που δηµοσίευσε µε το εφάπαξ που πήρε από τη ∆ΕΗ, αλλά δεν έχει εκθέσει ως σύνολο.

Στην έκθεση τουΜουσείου Μπενάκη, από τα 2.000 αρνητικά θα κάνουνντεµπούτο περίπου 80 φωτογραφίες από τα 42 χωριά από τα οποία πέρασε ο αντάρτης-φωτογράφος. Εξήντα πέντε εξ αυτών είναι ψηφιακά αντίγραφα και δεκαπέντε πρωτότυπες εκτυπώσεις του ίδιου.

«Σεµνός και ακέραιος, ο Κώστας Μπαλάφας δεν έκανε ποτέ προπαγανδιστική φωτογραφία. Οι εικόνες του διατηρούν αποστάσεις από τη λογική του φανατισµού και του διχασµού», επισηµαίνει η επιµελήτρια της έκθεσης Γεωργία Ιµσιρίδου. «Είναι, όπως και το σύνολο του έργου του, µια έντιµη καταγραφή των ιστορικών στιγµών που έζησε µε τους συµπολεµιστές του στα απόκρηµνα βουνά της Ηπείρου, αγωνιζόµενος για έναν και µόνο σκοπό: την ελευθερία της χώρας του.

∆ιαφέρουν από την υπόλοιπη δουλειά του καθώς έχουν ρεπορταζιακό χαρακτήρα και αποτελούν την καταγραφή της ζωής,τις µάχες, τα µετόπισθεν, τα κατεστραµµένα χωριά».

«Φωτογραφίζοντας το αντάρτικο, ο Κώστας Μπαλάφας συνέδεσε, θα λέγαµε, τα έως τότε βιώµατα και τις µνήµες του µε τη δηµιουργία της νέας πραγµατικότητας που έφερε ο πόλεµος στην Ελλάδα και την Ηπειρο»,τοποθετεί στο ιστορικό πλαίσιο τη δουλειά του φωτογράφουο ιστορικός, υπεύθυνος τωνΙστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος. «Στην έως τότε δύσκολη ζωή του τόπου προστέθηκε ο πόλεµος. Ο Κώστας Μπαλάφας κάλυψε τη δράση των ανταρτών,τη στράτευση των τοπικών µικροκοινωνιών αλλά κυρίως γοητεύτηκε και ανέδειξε τις όποιες δοµές οργάνωσαν τα στελέχη του ΕΑΜ και οι αντάρτες στις περιοχές τις οποίες ήλεγχαν.

Αν ποτέ γίνει ένα µεγάλης εµβέλειας µουσείο για την Κατοχή και την Αντίσταση, το έργοτου Κώστα Μπαλάφα θα αποτελέσειένα πολύ ισχυρό παρατηρητήριο, τόσο για τις ελπίδες που γέννησε η Αντίσταση όσο και γιατον φόβο που άφησε πίσω της η συµµετοχή σε αυτήν».
Στην έκθεση του Μουσείου Μπενάκη θα κάνουν ντεµπούτο περίπου 80 φωτογραφίες από τα 42 χωριά από τα οποία πέρασε ο αντάρτης - φωτογράφος

< Μ.Α (ΤΑ ΝΕΑ)


Δεν υπάρχουν σχόλια: