Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Πέμπτη, 5 Μαΐου 2011

«Φειδωλές οι φετινές μεταθέσεις πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από νομό σε νομό»

Του Γιώργου Τρούλη*
 Λίγο πριν ανοίξουμε από τις διακοπές του Πάσχα επέλεξε το υπουργείο παιδείας να εξεταστούν και να ανακοινωθούν οι μεταθέσεις γενικής αγωγής και οι μεταθέσεις σε ΣΜΕΑ. Οι φετινές μεταθέσεις είναι οι λιγότερες μεταθέσεις που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Οι αιτήσεις μεταθέσεων γενικής και ειδικής αγωγής ήταν 10.005 και ικανοποιήθηκαν 1.736 με ποσοστό 17,35%.
Συνολικά από τις 9.573 αιτήσεις εκπαιδευτικών γενικής αγωγής ικανοποιήθηκαν οι 1.459 δηλαδή σε ποσοστό 15,24%. Ανά κλάδο τα πράγματα λαμβάνουν μια διαφορετική διάσταση. 5.537 ήταν οι αιτήσεις που κατέθεσαν οι δάσκαλοι και ικανοποιήθηκαν μόλις 551 αιτήσεις δηλ. σε ποσοστό 9,95% ενώ οι αιτήσεις που κατέθεσαν νηπιαγωγοί ήταν 2.302 και ικανοποιήθηκαν 863 αιτήσεις με ποσοστό ικανοποίησης 37,49%. Τα πράγματα γίνονται πιο γλαφυρά όταν παρατηρήσει κανείς τις περιοχές στην Ελλάδα που είχαν ή δεν είχαν καθόλου μεταθέσεις. Ανά κλάδο έχουμε τα εξής δεδομένα:
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΟΥ ΥΠΗΡΞΑΝ ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ
ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΑΝ ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ
ΔΑΣΚΑΛΟΙ
34
45
ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ
62
17
ΑΓΓΛΙΚΩΝ
15
64
ΜΟΥΣΙΚΟΙ
8
71
ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
7
72
Ο παραπάνω πίνακας αναδεικνύει το μέγεθος του προβλήματος που προέκυψε ιδιαίτερα στους δασκάλους, μιας και σε 45 περιοχές της Ελλάδας δεν μετατέθηκε κανένας δάσκαλος. Ενδεικτικά αναφέρω ορισμένες περιοχές που δεν υπήρξε καμία μετάθεση δασκάλου: Α΄, Β΄, Γ΄, και Δ΄ Αθηνών, Α΄ και Β΄ ανατολικής Αττικής, Α΄ και Β΄ Πειραιά, Βοιωτία, Α΄ και Β΄ Αρκαδίας, Φωκίδα, Ευρυτανία, Α΄ και Β΄ Κεφαλονιάς, Δ΄ και Ε΄ Θεσσαλονίκης, Σέρρες, Ξάνθη, Ροδόπη, Χανιά, Ρέθυμνο, Λασίθι, Δωδεκάνησα κ.α. Συνέπεια όλου αυτού του γεγονότος ήταν η κατακόρυφη αύξηση των βάσεων στις 34 περιοχές της Ελλάδας για τους δασκάλους και αντίστοιχα στις 62 περιοχές για τους νηπιαγωγούς.

«Πόσοι εκπαιδευτικοί φεύγουν και πόσοι έρχονται στην Κρήτη»

Το φαινόμενο που παρατηρείται σε ολόκληρη την Ελλάδα με τη δραστική μείωση των μεταθέσεων εμφανίζεται πολύ χαρακτηριστικά στην Κρήτη. Σε όλους τους νομούς της Κρήτης έχουμε περισσότερες μεταθέσεις προς άλλες περιοχές, εκτός από το νομό Ηρακλείου που φαίνεται να εξασφαλίζει επιπλέον 24 δασκάλους. Έτσι ο νομός Χανίων μένει με 12 δασκάλους λιγότερους, ο νομός Ρεθύμνου με 9, και ο νομός Λασιθίου με 4. Σε επίπεδο νηπιαγωγών τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα. Το Ηράκλειο μένει με 26 νηπιαγωγούς λιγότερους, τα Χανιά με 3, το Ρέθυμνο με 12 και το Λασίθι με 26.
Αναλυτικά οι παρακάτω πίνακες δείχνουν πόσοι εκπαιδευτικοί φεύγουν και πόσοι έρχονται στην Κρήτη ανά ειδικότητα.


ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΚΡΗΤΗΣ
ΦΕΥΓΟΥΝ
ΝΟΜΟΣ
ΔΑΣΚΑΛΟΙ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ
ΑΓΓΛΙΚΩΝ
ΜΟΥΣΙΚΟΙ
ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
6
36
2
1
-
ΧΑΝΙΑ
12
6
1
-
1
ΡΕΘΥΜΝΟ
9
12
1
-
-
ΛΑΣΙΘΙ
4
26
1
-
-



ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΚΡΗΤΗΣ
ΕΡΧΟΝΤΑΙ
ΝΟΜΟΣ
ΔΑΣΚΑΛΟΙ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ
ΑΓΓΛΙΚΩΝ
ΜΟΥΣΙΚΟΙ
ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
30
10
2
-
1
ΧΑΝΙΑ
-
3
-
1
-
ΡΕΘΥΜΝΟ
-
-
2
-
-
ΛΑΣΙΘΙ
-
-
-
-
-




ΟΙ ΦΕΤΙΝΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΟΠΩΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
ΝΟΜΟΣ
ΔΑΣΚΑΛΟΙ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ
ΑΓΓΛΙΚΩΝ
ΜΟΥΣΙΚΟΙ
ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
18,28
14,82
46,38
-
96,81
ΧΑΝΙΑ
-
73
-
40,3
-
ΡΕΘΥΜΝΟ
-
-
20,97
-
-
ΛΑΣΙΘΙ
-
-
-
-
-



Βασικές αιτίες της δραστικής μείωσης των μεταθέσεων είναι:
Οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων με τη μείωση των οργανικών θέσεων σε πολλές περιοχές της Ελλάδας
Η εφαρμογή της 3ετίας στους νεοδιόριστους που έχει εγκλωβίσει συναδέλφους για 3 χρόνια σε περιοχές, στις οποίες άλλοι συνάδελφοι επιθυμούν να βρεθούν. Ένα μέτρο που απλά δείχνει τη διάθεση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου παιδείας να “τιμωρήσει” τους συναδέλφους για την επιλογή τους να διοριστούν.
Η μη εξέταση των αιτήσεων απόσπασης για τα διαπολιτισμικά και τα πειραματικά σχολεία. Μια πράξη παράνομη, αφού το νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει αποσπάσεις σε αυτά τα σχολεία και μάλιστα προηγούνται αυτές των γενικών μεταθέσεων.
Η προετοιμασία της εκπαιδευτικής κοινότητας για δραστική μείωση των διορισμών από το Σεπτέμβριο του 2011. Οι περιοχές που δεν πήραν κανέναν εκπαιδευτικό με μετάθεση είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα πάρουν κανέναν νεοδιόριστο εκπαιδευτικό φέτος. Αντιλαμβάνεται κανείς το πρόβλημα που θα προκύψει, αφού στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας δεν θα διοριστούν συνάδελφοι.
Και φυσικά ο τρόπος με τον οποίο καθορίστηκαν τα οργανικά κενά και έγιναν οι μεταθέσεις. Όπως αναφέρουν οι αιρετοί του ΚΥΣΠΕ, το υπηρεσιακό συμβούλιο δεν έλαβε υπόψιν τις εκτιμήσεις των οργανικών κενών που έστειλαν τα ΠΥΣΠΕ και οι Περιφέρειες παρά μόνο τα οργανικά κενά που υπάρχουν αυτή τη στιγμή. Μόνο ως κοροϊδία μπορούμε να χαρακτηρίσουμε το γεγονός.

«Προτάσεις και συμπεράσματα»

Πρώτα από όλα οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών, αφού διαπιστώσουν ότι υπάρχουν εκτιμώμενα οργανικά κενά που δεν έχουν καλυφθεί από τις μεταθέσεις, οφείλουν να κινητοποιηθούν και να διεκδικήσουν μαζί με τη ΔΟΕ νέα φάση μεταθέσεων. Οργανικά κενά είναι και αυτά που θα προκύψουν από τις φετινές συνταξιοδοτήσεις. Το αναφέρω διότι το υπουργείο είχε ζητήσει από όσους προτίθενται να πάρουν σύνταξη να καταθέσουν σχετική δήλωση. Συγχρόνως για λόγους νομιμότητας οφείλει η ΔΟΕ να διεκδικήσει την άμεση εξέταση των αιτήσεων μεταθέσεων για τα πειραματικά και τα διαπολιτισμικά σχολεία.
Ένα πρόβλημα που φάνηκε πολύ έντονα σε αυτές τις μεταθέσεις είναι η επιβολή της 3ετίας στους νεοδιόριστους και από φέτος της 2ετίας στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς. Ο εγκλωβισμός των εκπαιδευτικών για 3 χρόνια σε ένα νομό, στον οποίο επιθυμούν άλλοι συνάδελφοι από άλλες περιοχές να μετακινηθούν, δεν λύνει προβλήματα αλλά δημιουργεί ακόμα και σε πρακτικό επίπεδο με το φετινό τραγέλαφο των μεταθέσεων ως παράδειγμα. Η λύση που προτείνουμε συνεχώς είναι μία, άμεση κατάργηση της 3ετής και 2ετής τιμωρίας.
Όσοι συνάδελφοι έχετε κάνει αίτηση για μετάθεση και δεν ικανοποιήθηκε το αίτημά σας δείτε τα μόριά σας και συγκρίνετέ τα με τις βάσεις και τον πίνακα των ονομάτων που ανακοίνωσε το υπουργείο παιδείας. Μπορεί να έχει προκύψει οποιοδήποτε λάθος, σε αυτή την περίπτωση καταθέστε ένσταση όσο πιο γρήγορα μπορείτε στο γραφείο που ανήκετε οργανικά για να εξεταστεί από το ΚΥΣΠΕ.
Επίσης υπάρχει δυνατότητα μέσα σε 15 ημέρες να καταθέσετε αίτηση για αμοιβαία μετάθεση με άλλους συναδέλφους του ίδιου κλάδου. Δύο προϋποθέσεις υπάρχουν για να μπορείτε να καταθέσετε τέτοια αίτηση α) να μην έχετε πάνω από 25 χρόνια πραγματικής υπηρεσίας και β) η μεταξύ σας διαφορά (των εμπλεκόμενων στην αμοιβαία μετάθεση) να μην υπερβαίνει τα 10 χρόνια πραγματικής προϋπηρεσίας.
Βασικές συνέπειες των μειωμένων μεταθέσεων θα είναι οι μειωμένοι διορισμοί την επόμενη σχολική χρονιά και φυσικά η αυξημένη ζήτηση αποσπάσεων από ΠΥΣΠΕ σε ΠΥΣΠΕ. Σε όσες περιοχές δεν υπήρξε μετάθεση το πιθανότερο δεν θα υπάρξει κανένας διορισμός τον Σεπτέμβριο. Για τις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών δεν λαμβάνονται υπόψιν τα οργανικά αλλά τα λειτουργικά κενά. Σε αυτή την περίπτωση οι ανάγκες είναι ιδιαίτερα αυξημένες για εκπαιδευτικό προσωπικό μιας και τα λειτουργικά κενά είναι πολλαπλάσια των οργανικών κενών. Αυτό δείχνει την πρόθεση του υπουργείου παιδείας από το Σεπτέμβριο να έχει μειωμένους διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών αλλά με αυξημένες προσλήψεις αναπληρωτών που φυσικά, λόγω οικονομικής δυστοκίας, θα είναι μέσω ΕΣΠΑ.
Το βασικό συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουμε, σύμφωνα με τα παραπάνω δεδομένα, είναι ότι το υπουργείο παιδείας έχει επιδοθεί σε ένα ξέφρενο κυνηγητό με σκοπό τη σταδιακή μείωση του αριθμού των μόνιμων εκπαιδευτικών. Οι συγχωνεύσεις σχολείων με τον τρόπο που έγιναν, η κατάργηση του Διδασκαλείου, η μείωση των αποσπάσεων στο εξωτερικό με συνέπεια το μαρασμό των ελληνόγλωσσων σχολείων της διασποράς, η εμμονή της υπουργού παιδείας για διατήρηση της 3ετίας στους νεοδιόριστους και η δραστική μείωση των μεταθέσεων που συνεπάγεται δραστική μείωση των διορισμών συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι η μέριμνα του υπουργείου παιδείας δεν είναι τα προβλήματα της εκπαίδευσης αλλά η μείωση του αριθμού των μόνιμων εκπαιδευτικών. Αυτή η πολιτική επιλογή σημαίνει έκπτωση από την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, δηλαδή έκπτωση από το μέλλον της χώρας. Προφανώς όλους αυτούς που οδηγούν την εκπαίδευση στο μαρασμό, για άλλου είδους συμφέροντα, όχι μόνο νεοφιλελεύθερους μπορούμε να τους χαρακτηρίσουμε αλλά το λιγότερο αφιλοπατρίδες.


* Ο Γιώργος Τρούλης είναι δάσκαλος –
αναπληρωτής αιρετός του ΑΠΥΣΠΕ Κρήτης

Δεν υπάρχουν σχόλια: