Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Σάββατο, 21 Μαΐου 2011

Αντιγράφοντας την πραγµατικότητα

ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΑΤΣΙΚΑ 
 Οι αντιγραφές και τα σκονάκια έχουν την ίδια ηλικία µε τις εξετάσεις. Στις τελευταίες Πανελλαδικές Εξετάσεις αποκαλύφθηκε, εκτός των άλλων, και περίπτωση «hi tech αντιγραφής». Υποψήφιος συνελήφθη καθώς έπαιρνε τα θέµατα µέσω κινητού τηλεφώνου την ώρα που βρισκόταν στην τουαλέτα του εξεταστικού κέντρου στο οποίο διαγωνιζόταν.

Είναι πρωτοφανές; Βεβαίως όχι. Σε προηγούµενες Πανελλαδικές είχαµε παρόµοιες «προσπάθειες καταδολίευσης των Εξετάσεων», όπως χαρακτηρίζεται επιστηµονικά το γνωστό σκονάκι.
Τότε το ηλεκτρονικό σκονάκι στηριζόταν σε ένα στιλό-ασύρµατη κάµερα, µέσω της οποίας θα «µεταδίδονταν» στους φίλους του υποψήφιου αντιγραφέα τα θέµατα, οι οποίοι µε τη σειρά τους θα έστελναν τις απαντήσεις µέσω κινητού τηλεφώνου και ασύρµατου ακουστικού. Στη δεύτερη περίπτωση, η απόπειρα αντιγραφής έγινε και πάλι µέσω ασύρµατου ακουστικού κινητού τηλεφώνου.
Με τον όρο «αντιγραφή κατά τις Εξετάσεις» εννοούµε τη χρήση σηµειώµατος ή βιβλίου, το κοίταγµα στο γραπτό άλλου εξεταζόµενου, την προφορική συνεννόηση µεταξύ των εξεταζοµένων, την πλαστοπροσωπία (αφορά κυρίως τις εξετάσεις στις διάφορες σχολές των ΑΕΙ - ΤΕΙ) κ.λπ. µέχρι και τις σύγχρονες µεθόδους ηλεκτρονικής τεχνολογίας.
Οτι οι µαθητές αντιγράφουν ή προσπαθούν να αντιγράψουν στη διάρκεια των εξετάσεων είναι γνωστό τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όσο και σε όλη την κοινωνία. Να τονίσουµε εδώ ότι η αντιγραφή δεν αποτελεί ακόµη µία ιδιαιτερότητα της ελληνικής εκπαίδευσης ούτε είναι επίσης η σηµερινή γενιά των µαθητών ή των σπουδαστών που διεκδικεί το µονοπώλιο της αντιγραφής. Πρόκειται για πανάρχαιο φαινόµενο, συνηθισµένο στα εκπαιδευτικά συστήµατα των ευρωπαϊκών χωρών και των ΗΠΑ. Αναφέρεται ότι κατά τη διάρκεια των εξετάσεων για κατάληψη δηµόσιας θέσης στην αρχαία Κίνα, οι εξεταζόµενοι τοποθετούνταν σε ατοµικούς θαλάµους για να µην µπορούν να βλέπουν τα γραπτά των άλλων, πριν εισέλθουν στον θάλαµο εξέτασης υποβάλλονταν σε εξονυχιστική έρευνα µην τυχόν και έφεραν σηµειώµατα, ενώ ίσχυε η ποινή του θανάτου για τους εξεταστές και τους εξεταζόµενους αν κάποιος αποδεικνυόταν ένοχος αντιγραφής. Ωστόσο, η αντιγραφή λάµβανε χώρα. Μάλιστα στο Τµήµα Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστηµίου του Princeton στις ΗΠΑ εκτίθεται ένα «υποκάµισο αντιγραφής», χειροτέχνηµα από την αρχαία Κίνα.

Πόσο αντιγράφουν οι έλληνες µαθητές; Οι έρευνες δείχνουν πως ένας στους δύο µαθητές έχει, σύµφωνα µε δήλωσή του, αντιγράψει κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής «ιστορίας» του τουλάχιστον µία φορά. Και 73% των ερωτώµενων στις µετρήσεις δηλώνει ότι έχει αντιγράψει ή έχει προσπαθήσει να αντιγράψει κατά τις εξετάσεις.

Τι εκκολάπτει το φαινόµενο της αντιγραφής;
Σε παλαιότερη έρευνα οι εκπαιδευτικοί σωστά επισήµαιναν ως κυριότερους λόγους της αντιγραφής τη βαθµοθηρική συµπεριφορά των µαθητών και των γονέων τους, τον φόβο της απόρριψης, το εξεταστικό άγχος, την έλλειψη ηθικών αξιών, τη γενικότερη αντίστοιχη νοοτροπία της κοινωνίας µας. Εχει διαπιστωθεί ότι όσο αυξάνονται οι εξεταστικές πρακτικές, όσο πιο κρίσιµες για τη σχολική «καριέρα» του µαθητή θεωρούνται οι εξετάσεις τόσο πιο πολύ αυξάνεται η συχνότητα του φαινοµένου της αντιγραφής. Η βαθµοθηρία και το εξεταστικό άγχος µαθητών και γονιών, σύµπτωµα των ανελικτικών βλέψεων ενός κοινωνικού σώµατος που αδιαφορεί για την Παιδεία και ζητάει «αποκατάσταση - εξασφάλιση», είναι η µπαταρία που φορτίζει την αντιγραφή, που αδιαφορεί για το µέσον µπροστά στην επίτευξη του σκοπού. Η µε κάθε τρόπο διεκδίκηση από την πιο τρυφερή ηλικία του «βαθµού», των «µορίων», των «πόντων», των «µονάδων» δεν είναι παρά η προβολή στο εκπαιδευτικό επίπεδο της µε κάθε τρόπο διεκδίκησης του χρήµατος σε µια κοινωνία που τα πάντα – κύρος, θέση, γόητρο – εξαρτώνται από αυτό.

Δεν υπάρχουν σχόλια: