Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Δευτέρα, 5 Σεπτεμβρίου 2011

ΕΝΕΡΓΩΣ: Τουρισμός και αισχροκέρδεια

Φωτογραφία
Του Κώστα Γουλιάμου*
Αναμφίβολα, ο τουριστικός κλάδος αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες ανάπτυξης της κυπριακής οικονομίας, εξαιτίας της γεωγραφικής θέσης, της κλιματικής υπεροχής αλλά και του πολιτισμικού και ιστορικού πλούτου της χώρας μας.
Υπάρχουν σαφώς θετικά στοιχεία για την τουριστική βιομηχανία της Κύπρου. Μολαταύτα, η πολιτεία με τους καθ’ ύλη αρμόδιους φορείς, η τοπική αυτοδιοίκηση και οι επιχειρηματίες οφείλουν να συνειδητοποιήσουν ότι ο κυπριακός τουρισμός έχει εισέλθει σε νέα τροχιά υπό την πίεση του έντονου ανταγωνισμού. Ειδικότερα ο επιχειρηματικός κόσμος που ασχολείται με τον τουρισμό οφείλει να συνειδητοποιήσει, μεταξύ άλλων, ότι και οι τιμές πρέπει να είναι ανάλογες με τις προσφερόμενες υπηρεσίες αλλά και το χώρο, δηλαδή το περιβάλλον. Από την προσωπική μου εμπειρία το πρόβλημα εντοπίζεται στις περιπτώσεις - και δυστυχώς είναι πολλές - στις οποίες οι τιμές είναι δυσανάλογα υψηλές με τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Είναι, λόγου χάριν, αδιανόητο να χρεώνεται μια πίτα σουβλάκι στον Πρωταρά 9.90 ή/και 8 ευρώ. Οι εν λόγω τιμολογήσεις συγκροτούν σαφώς κρούσματα αισχροκέρδειας. Ανάλογα φαινόμενα υπερχρέωσης παρατηρούνται και στις τιμές άλλων προϊόντων (λόγου χάριν, στο νερό ή στον καφέ). Σε κάθε περίπτωση, η προσέγγιση της σχέσης μεταξύ τουρισμού και ποιότητας πρέπει να αναλυθεί με επίκεντρο την ποιοτική διάσταση κάθε επιμέρους στοιχείου του τουριστικού συστήματος. Ιδιαίτερα όταν κανείς σκεφθεί ότι στις ακτές της Κύπρου έχει συγκεντρωθεί το μεγαλύτερο μέρος των τουριστικών υποδομών. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να αλλοιωθεί ανεπανόρθωτα το ανάγλυφο των ακτών και το φυσικό περιβάλλον. Ασύμβατες ξενοδοχειακές κατασκευές χωρίς χωροταξικό σχεδιασμό και αισθητικά κριτήρια επιβάρυναν και συντέλεσαν στην καταστροφή του ευρύτερου χώρου. Είδη της χλωρίδας εξαφανίσθηκαν μαζί και η πανίδα της παράκτιας ζώνης λόγω της πυκνής δόμησης κατά μήκος των ακτών. Εν πάση περιπτώσει, στην παρούσα συγκυρία της διεθνούς οικονομικής ύφεσης οι απαιτήσεις των «τουριστών - καταναλωτών» για ποιότητα και αξία των χρημάτων τους είναι αυξημένες. Επομένως στον επιχειρηματικό, κατά κόρον, κόσμο ανήκει η πρωτοβουλία να ανταποκριθεί στις προκλήσεις ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο το χάσμα μεταξύ της προσδοκώμενης και της ληφθείσας ποιότητας από την πλευρά του «τουρίστα - καταναλωτή». Πραγματικά, οι επιχειρηματίες έχουν στην προκειμένη περίπτωση την ευθύνη της «αυτορύθμισης», είτε αποφεύγοντας φαινόμενα υπερχρεώσεων είτε εκκολάπτοντας υποδομές και υπηρεσίες ποιότητας. Διότι αυτοί ακριβώς γνωρίζουν «τα του οίκου τους». Είναι οι επιχειρηματίες τουρισμού που χάνουν όταν χάνονται οι τουρίστες και βέβαια αυτοί οι ίδιοι κερδίζουν όταν ξανάρχονται. Όμως οι περισσότεροι εξ αυτών έχουν εν τοις πράγμασι αποδείξει ότι δεν προσαρμόζονται στις αλλαγές, με αποτέλεσμα να αναπαράγουν - με τον έναν ή τον άλλο τρόπο - αναχρονιστικές πρακτικές,επιδιώκοντας στόχους βραχυπρόθεσμους. Έτσι αυτή η συμπεριφορά ή/και στάση διαμορφώνει μια διάχυτη πλέον εντύπωση στην κοινή γνώμη, ότι δηλαδή το κυπριακό τουριστικό προϊόν είναι ακριβό σε σύγκριση με άλλα. Με αυτά τα δεδομένα, η τουριστική βιομηχανία στην Κύπρο χρειάζεται μια συστηματική αναδιάρθρωση δομών, υποδομών και υπηρεσιών αναφορικά με τη βιώσιμη ανάπτυξή της που να διέπεται, μεταξύ άλλων, και από ξεκάθαρες αρχές αισθητικής αλλά και μακροχρόνιου περιβαλλοντικού συμφέροντος της χώρας. Άλλωστε όταν αναφερόμαστε σήμερα στον τουρισμό δεν μπορεί να έχουμε στο μυαλό μας μόνο τον ήλιο και τη θάλασσα. Εν ολίγοις, ο τουρισμός «ήλιου και θάλασσας», ως μοντέλο ανάπτυξης, θεωρείται αναντίλεκτα ξεπερασμένος, αναχρονιστικός και μη βιώσιμος. Συμπερασματικά, ο επιχειρηματικός κόσμος οφείλει να προσαρμοστεί στις αλλαγές που έχουν συντελεστεί τα τελευταία χρόνια στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία. Υπό αυτό το πρίσμα ο βιώσιμος ποιοτικός τουρισμός είναι μια από τις απαντήσεις ώστε η Κύπρος να βρίσκεται σταθερά μεταξύ των κορυφαίων τουριστικών προορισμών. Θα έλεγα λοιπόν πως η μάχη της ποιότητας και του περιβάλλοντος είναι μια μάχη που πρέπει να κατακτηθεί. Ως εκ τούτου, το ενδιαφέρον πρέπει να μετατεθεί στο ανθρώπινο μέγεθος και όχι στην παρωχημένη μαζικότητα. Πρέπει, τέλος πάντων, να επικεντρωθούμε στη στρατηγική ανάπτυξη των νέων μορφών τουρισμού. Άλλωστε στη σημερινή οικονομική συγκυρία αποκτά ιδιαίτερη σημασία η αναζήτηση τρόπων με τους οποίους θα οικοδομηθεί ο ποιοτικός τουρισμός.
*Ο Κώστας Γουλιάμος είναι Αντιπρύτανης του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου. 
πηγή 

Δεν υπάρχουν σχόλια: