Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Κυριακή, 6 Νοεμβρίου 2011

Ακαδημαϊκή ανάλυση των μαθηματικών

Φωτογραφία
Συμπόσιο με σημαντικά πορίσματ διοργάνωσαν τα πανεπιστήμια Κύπρου και Τελ Αβίβ 
Με την Ευαγγελία Σιζοπούλου
Η ενίσχυση των σχέσεων των ερευνητικών ομάδων της μαθηματικής εκπαίδευ- σης αλλά και η προσφορά ευκαιριών σε μεταπτυχιακούς φοιτητές να ερεθίσουν την κριτική τους σκέψη στην έρευνα, τη μάθηση αλλά και τη διδασκαλία
των μαθηματικών, ήταν οι στόχοι  Γιατί τα παιδιά οποιασδήποτε ηλικίας και εθνικότητας δυσκολεύονται συχνά στα μαθηματικά; Πώς μπορούμε να υπερβούμε τις δυσκολίες των μαθητών; Μια αλλαγή στα Αναλυτικά Προγράμματα των μαθηματικών είναι αρκετή για την υπέρβαση αυτών των δυσκολιών; Ποιες πρέπει να είναι οι κατευθυντήριες γραμμές εκπαίδευσης νηπιαγωγών, δασκάλων και καθηγητών των μαθηματικών για το δύσκολο έργο τους, δηλαδή της ανάπτυξης της κριτικής-δημιουργικής σκέψης των μαθητών;
Αυτά τα τόσο σημαντικά και ιδιαίτερα ρεαλιστικά ερωτήματα είναι μόνο μερικά από όσα έχουν εξεταστεί και συζητηθεί στο συμπόσιο με θέμα «Έρευνα στη Μαθηματική Εκπαίδευση από το Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Πανεπιστήμιο του ΤelΑviv», το οποίο πραγματοποιήθηκε στις 23-24 Οκτωβρίου στη Λευκωσία και συγκεκριμένα στο κτήριο Αθανάσιου Λεβέντη του Πανεπιστημίου Κύπρου, με συντονιστές της συνεργασίας αυτής τον καθηγητή και αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων του Πανεπιστημίου Κύπρου Αθανάσιο Γαγάτση και τον καθηγητή ΤommyDreyfusαπό το Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ.
Το συμπόσιο αποτελεί το πρώτο που οργανώνεται με τη συνεργασία της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου και του Πανεπιστημίου ΤelΑvivτου Ισραήλ και πρόκειται για μια κοινοπραξία μεταξύ των ερευνητών της μαθηματικής εκπαίδευσης από τα δύο Πανεπιστήμια των δύο αυτών χωρών. Όσον αφορά στη στήριξη του συμποσίου, αυτή έγινε τόσο από την πρεσβεία του Ισραήλ στην Κύπρο όσο κι από τη Μαθηματική Εταιρεία Κύπρου.
Ενίσχυση αλλά και προσφορά ευκαιριών
Οι δύο πιο σημαντικοί στόχοι του συμποσίου που διοργάνωσαν τα Πανεπιστήμια ήταν οι εξής: Ο πρώτος ήταν η ενίσχυση των υφιστάμενων σχέσεων μεταξύ των ερευνητικών ομάδων της μαθηματικής εκπαίδευσης από τα δύο Πανεπιστήμια. Όπως μας ενημέρωσε ο κ. Γαγάτσης, οι επαφές αυτές άρχισαν πριν από πολλά χρόνια, με τη συνεργασία μεταξύ της αναπληρώτριας καθηγήτριας Δήμητρας Πίττα-Πανταζή από το Πανεπιστήμιο Κύπρου και τις καθηγήτριες Dina Τirosh και Ρessia Τsamir από το Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ.
Επιπλέον, αρκετοί ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ έχουν συμμετάσχει στο Μεσογειακό Συνέδριο Μαθηματικής Εκπαίδευσης (Μediterranean Conference), το οποίο διοργανώνεται από την Κυπριακή Μαθηματική Εταιρεία και το Πανεπιστήμιο Κύπρου, και συγκεκριμένα από τους δρα Γρηγόρη Μακρίδη και καθηγητή Αθανάσιο Γαγάτση.
Ειδικότερα ο καθηγητής ΤommyDreyfus έχει συμμετάσχει ως προσκεκλημένος ομιλητής στο πρώτο Μεσογειακό Συνέδριο Μαθηματικής Εκπαίδευσης, που πραγματοποιήθηκε στη Λευκωσία, ενώ η καθηγήτρια Dina Τirosh έχει συμμετάσχει, επίσης, ως προσκεκλημένη ομιλήτρια στο τρίτο Μεσογειακό Συνέδριο Μαθηματικής Εκπαίδευσης, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα.
Όσον αφορά στον δεύτερο στόχο του σημαντικού αυτού συμποσίου, είναι να προσφέρει μια ευκαιρία σε μεταπτυχιακούς φοιτητές της Μαθηματικής Παιδείας που φοιτούν στο Πανεπιστήμιο Κύπρου να βιώσουν ένα ποικίλο πρόγραμμα διαλέξεων, ούτως ώστε να ερεθιστεί η κριτική σκέψη τους σχετικά με την έρευνα για τη μάθηση καθώς επίσης και τη διδασκαλία των μαθηματικών.
Έρευνα: Ευρύς και δύσκολος τομέας
Σύμφωνα με τον κ. Γαγάτση, η ποικιλία των θεμάτων που παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν σε αυτό το συμπόσιο, ενισχύει το γεγονός ότι η έρευνα στη μαθηματική εκπαίδευση αποτελεί έναν ευρύ και δύσκολο τομέα. Το πανεπιστημιακό συμπόσιο ολοκληρώθηκε με την ελπίδα ότι οι εργασίες που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκειά του, θα αποτελέσουν μια πολύτιμη πηγή για τους ερευνητές στον τομέα της μαθηματικής εκπαίδευσης, όχι μόνο στο Ισραήλ και την Κύπρο, αλλά και για ένα ευρύτερο κοινό.
Το συμπόσιο εκπλήρωσε τους στόχους που αναφέρθηκαν πιο πάνω, αφού μεταξύ άλλων, ενισχύθηκαν και οι πολύ καλές σχέσεις μεταξύ των δύο αυτών ερευνητικών ομάδων και δημιουργήθηκαν σημαντικές και αξιόλογες πηγές για τον τομέα της μαθηματικής εκπαίδευσης.
Στο συμπόσιο 21 ομιλητές από τέσσερις χώρες Στο συμπόσιο έλαβαν μέρος συνολικά 21 ομιλητές από την Κύπρο, το Ισραήλ, τη Γαλλία και την Ελλάδα. Συγκεκριμένα οι ομιλητές προέρχονταν από το Πανεπιστήμιο Κύπρου (Αθανάσιος Γαγάτσης, Δήμητρα Πίττα-Πανταζή, Ιλιάδα Ηλία, Ελένη Δεληγιάννη, Αννίτα Μονογυιού, Παρασκευή Μιχαήλ, Κυριακούλα Ευαγγέλου, Ξένια Ξυστούρη, Αριστοκλής Νικολάου), το Πανεπιστήμιο ΤelΑvivτου Ισραήλ (Ruthi Βarkai, ΤommyDreyfus, Εsther Levenson, ΜichalΤabach, Dina Τirosh, Ρessia Τsamir), το Πανεπιστήμιο LittoralCote-d’Οpale της Γαλλίας (Raymond Duval), το Πανεπιστήμιο Lille της Γαλλίας (Αnne Duval), το Πανεπιστήμιο Αθηνών (Βασιλική Φαρμάκη, Στέλιος Νεγρεπόντης), το Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Ευγένιος Αυγερινός) και το Πανεπιστήμιο Frederick(Αρετή Παναούρα). Αξίζει να σημειωθεί ότι το ενδιαφέρον και η προέλευση του κοινού στο συμπόσιο, ήταν ιδιαίτερα αυξημένη, αφού ο αριθμός των ατόμων που εγγράφηκαν σε αυτό, έφτασε τους 150. Στο πλαίσιο του διήμερου συμποσίου, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να εξετάσουν, να αναλύσουν και να προβληματιστούν πάνω σε ένα ευρύ φάσμα ερευνών γύρω από το θέμα της Μαθηματικής Εκπαίδευσης. Επιπρόσθετα, στο συμπόσιο αναλύθηκαν επιμέρους ορισμοί, αποδείξεις, έννοιες και δεξιότητες σχετικές με τον τομέα αυτό. Αρχικά παρουσιάστηκαν εργασίες σχετικές με τον ρόλο που διαδραματίζουν οι χειρονομίες (gestures) στη δόμηση της μαθηματικής γνώσης και αναφέρθηκαν έρευνες προσχολικής ηλικίας, οι οποίες ασχολήθηκαν με τις χειρονομίες (gestures) και πώς αυτές βοηθούν στη γενίκευση και επικοινωνία της χωρικής αντίληψης. Ακόμη, συζητήθηκαν έρευνες με θέμα τη δημιουργικότητα στο δημοτικό σχολείο και το βαθμό της ευθύνης του εκπαιδευτικού γύρω από το θέμα αυτό. Ακολούθως έγινε αναφορά στον ρόλο της αυτοεκτίμησης και αυτογνωσίας, όσον αφορά στην αναγνώριση αντικειμένων δύο και τριών διαστάσεων. Εξετάστηκαν περιπτώσεις κακοποιημένων παιδιών και πώς ο παράγοντας αυτός επηρεάζει την αυτοεκτίμηση και την επίδοσή τους σε ασκήσεις μαθηματικές και μη. Παρουσιάστηκαν, επίσης, θέματα αναφορικά με τη χρήση αναπαραστάσεων στη μάθηση των δεκαδικών αριθμών και των κλασμάτων. Αναφέρθηκαν μαθηματικές αποδείξεις και αναλύθηκαν τα παράδοξα του Ζήνωνα. Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες και ειδικοί επί των θεμάτων αυτών έδωσαν ιδιαίτερη έμφαση στη μάθηση της γεωμετρίας, στον ρόλο της εξεικόνισης στην αντίληψη του γεωμετρικού σχήματος καθώς επίσης και στους γεωμετρικούς μετασχηματισμούς. Τέλος, συζητήθηκαν και τα θέματα χρήσης της τεχνολογίας στη μαθηματική εκπαίδευση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: