Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Σάββατο, 4 Φεβρουαρίου 2012

Εξετάσεις

Του Γιώργου Λακόπουλου
Απολύτως ελληνικό: η βασική αντίδραση κατά του σχεδίου που δημοσιοποίησε το υπουργείο Παιδείας για την εισαγωγή στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση είναι ότι περιλαμβάνει... πολλές
εξετάσεις. Oτι δηλαδή κάνει τα πράγματα δύσκολα για τους υποψήφιους φοιτητές. Αυτή ακριβώς η αντίληψη κατέστρεψε το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Γιατί κάθε φορά που συζητούσαν για εξετάσεις αφαιρούσαν και από έναν βαθμό δυσκολίας. Για... ταξικούς λόγους: να ενισχυθούν τα ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα. Αυτό όμως δεν είναι σύστημα παραγωγής επιστημονικού δυναμικού. Είναι κοινωνική πρόνοια. Και το αποτέλεσμα το ξέρουμε.
Η Αννα Διαμαντοπούλου προσπαθεί να κάνει στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αυτό που έκανε ήδη και στην Τριτοβάθμια: να ανεβάσει τον πήχη. Να διαμορφώσει προϋποθέσεις που θα αναβαθμίσουν τα ελληνικά εκπαιδευτικά στάνταρντ. Με εκπαιδευτικούς όρους είναι άλμα στο μέλλον. Ισως και αυτοκριτική για το λάθος της πρώτης κυβέρνησης Παπανδρέου να καταργήσει τη βάση του «δέκα», που είχε θεσπίσει η Μαριέττα Γιαννάκου.

Τα επιχειρήματα όσων αντιδρούν προέρχονται από εποχές που είναι καλύτερα να ξεχάσουμε για την ελληνική Εκπαίδευση. Δεν νοείται να τροφοδοτούνται τα Πανεπιστήμια με κοινωνικά κριτήρια, χωρίς εκ παραλλήλου να πληρούνται και οι εκπαιδευτικές προϋποθέσεις. Ο σκοπός της ανώτατης εκπαίδευσης είναι βγάλει επιστήμονες, όχι να βοηθήσει τους άπορους. Αλλωστε όποιος έχει τις δυνατότητες βρίσκει πλέον τρόπο να σπουδάσει. Οποιος δεν τις έχει, δεν θα σπουδάσει ούτως ή άλλως. Και όταν μιλάμε σήμερα για σπουδές, εννοούμε συμμετοχή στην παγκόσμια αναζήτηση γνώσης και εφαρμογής της υπέρ της κοινωνίας.
Αυτό δεν γίνεται κατ' απονομήν. Για να φτάσει ώς εκεί ένα νέο παιδί πρέπει να δουλέψει σκληρά - έτσι γίνεται σε όλον τον κόσμο. Και αυτή η δουλειά πρέπει να πιστοποιείται διαρκώς. Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, εκτός από εργαστήριο τροφοδότησης με γνώσεις, πρέπει να είναι και μηχανισμός αξιολόγησής τους. Το προτεινόμενο εξεταστικό σύστημα μπορεί να το εξασφαλίσει εφόσον λειτουργήσει με πληρότητα. Αλλά σε κάθε περίπτωση, μια απαιτητική διαδικασία στο Λύκειο είναι προϋπόθεση για την αναβάθμιση του Πανεπιστημίου. Και φυσικά κάθε άλλο παρά ως εμπόδιο σπουδών μπορεί να λειτουργήσει για τους νέους. Σε τελευταία ανάλυση, όπως είπε και ο διάσημος κομμωτής Βιντάλ Σασούν: «Το μόνο μέρος στο οποίο η επιτυχία βρίσκεται πριν από την εργασία είναι το λεξικό».

Δεν υπάρχουν σχόλια: