Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Τετάρτη, 8 Φεβρουαρίου 2012

Στην ουρά για μία θέση οι νηπιαγωγοί


TO «MNHMONIO» ΣΤΟΥΣ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ ΕΡΙΞΕ ΤΙΣ ΒΑΣΕΙΣ
Τα τελευταία χρόνια οι θέσεις που δόθηκαν στη δημόσια εκπαίδευση ήταν πολύ λιγότερες συγκριτικά με όσους συμμετείχαν στους δύο τελευταίους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ.
Πέρυσι οι βάσεις υποχώρησαν από 925 έως 1.980 μόρια
Η σημαντική υποχώρηση των βάσεων εισαγωγής στα τμήματα Νηπιαγωγών και Προσχολικής Αγωγής τα τελευταία δύο χρόνια, δεν είναι τυχαία, καθώς οι προσλήψεις στη δημόσια εκπαίδευση μειώνονται χρόνο με τον χρόνο.
Τα τελευταία χρόνια οι θέσεις που δόθηκαν στη δημόσια εκπαίδευση ήταν πολύ λιγότερες συγκριτικά με όσους συμμετείχαν στους δύο τελευταίους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ.
Οι χαμηλές προσδοκίες για διορισμό που έχουν οι υποψήφιοι των 9 σχολών Νηπιαγωγών και Προσχολικής Αγωγής έχουν ρίξει αισθητά τις πρώτες προτιμήσεις, με αποτέλεσμα οι βάσεις να έχουν κατρακυλήσει στα επίπεδα παλαιοτέρων ετών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο την περσινή χρονιά, οι βάσεις εισαγωγής υποχώρησαν από 925 έως 1.980 μόρια, ενώ την τελευταία διετία κατρακύλησαν από 1.152 έως 2.744 μόρια.
Οι νηπιαγωγοί που περιμένουν στην... ουρά για τον διορισμό τους είναι χιλιάδες, καθώς τα τελευταία χρόνια οι θέσεις που δόθηκαν στη δημόσια εκπαίδευση ήταν πολύ λιγότερες συγκριτικά με όσους συμμετείχαν στους δύο τελευταίους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον διαγωνισμό του 2007, συμμετείχαν 6.757 υποψήφιοι, ενώ οι θέσεις που είχαν προκηρυχθεί ήταν 960.
Στην ουρά για μία θέση οι νηπιαγωγοί
Στον διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε δύο χρόνια αργότερα, η αναλογία υποψηφίων/θέσεων ήταν ακόμη χειρότερη. Συγκεκριμένα συμμετείχαν σχεδόν 7.500 και οι διαθέσιμες θέσεις ήταν μόλις 600 (αναλογία 1/12).

Σύμφωνα με μετριοπαθείς υπολογισμούς, οι αδιόριστοι νηπιαγωγοί υπολογίζονται σε 15.000, καθώς για πολλά χρόνια που είχαν δημιουργηθεί προσδοκίες για διορισμούς, η ετήσια εκροή αποφοίτων ήταν περίπου 800 με 900 άτομα.
Αναφορικά με τις βάσεις εισαγωγής, η μεγαλύτερη πτώση καταγράφηκε πέρυσι στο τμήμα Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία Θράκης (Αλεξανδρούπολη). Η βάση από τα 16.078 μόρια κατρακύλησε στα 14.098, σημειώνοντας πτώση της τάξεως των 1.980 μορίων. Στα ίδια επίπεδα (-1.970 μόρια) ήταν η πτώση για το Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, ενώ στο Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών Δυτικής Μακεδονίας που εδρεύει στη Φλώρινα η βάση από τα 16.064 μόρια έπεσε πέρυσι στα 14.159.
Όσον αφορά στην υψηλότερη βάση εισαγωγής, σημειώθηκε στο τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Αθήνας, με τη βάση να φτάνει τα 16.644 μόρια. Και εδώ όμως σημειώθηκε σημαντική πτώση σε σχέση με το 2010 που έφτασε τα 925 μόρια. Η δεύτερη κατά σειρά υψηλότερη βάση, καταγράφηκε στη Σχολή Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης (16.481 μόρια).
Ο ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ
Πρόκειται για ένα πολύ υπεύθυνο και απαιτητικό επάγγελμα, καθώς ο νηπιαγωγός -μετά τους γονείς- είναι το βασικό πρόσωπο που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διαπαιδαγώγηση και κοινωνικοποίηση του παιδιού.
Οι εργασιακές συνθήκες του νηπιαγωγού είναι ικανοποιητικές, ενώ στα «συν» του επαγγέλματος είναι και ο μικρός χρόνος εργασίας κατά τη διάρκεια του έτους.
Στα «μείον» δεν θα μπορούσε να παραβλεφθεί το άγχος του νηπιαγωγού, καθώς έχει την ευθύνη φύλαξης και παρακολούθησης πολλών νηπίων ταυτόχρονα.
Οι επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων
Οι απόφοιτοι των Παιδαγωγικών τμημάτων Νηπιαγωγών έχουν τη δυνατότητα να προσληφθούν τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.
Ειδικότερα μπορούν να προσληφθούν ως μόνιμοι εκπαιδευτικοί σε δημόσια νηπιαγωγεία, αφού έχουν πετύχει σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Επίσης, οι νηπιαγωγοί έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν άδεια ίδρυσης δικού τους νηπιαγωγείου ή παιδικού σταθμού.
Όσον αφορά στους αποφοίτους Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης μπορούν να απασχοληθούν σε νηπιαγωγεία και παιδικούς σταθμούς, σε ιδρύματα φροντίδας για τα παιδιά, ως παιδαγωγοί σε σχετικούς φορείς και οργανισμούς, σε παιδικές κατασκηνώσεις κ.ά.
Οι απόφοιτοι του Παιδαγωγικού τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης μπορούν από την πλευρά τους να εργαστούν σε μια μεγάλη ποικιλία κοινωνικών θεσμών και ιδρυμάτων, όπως:
Δημόσια και ιδιωτικά νηπιαγωγεία, νηπιαγωγεία ειδικής αγωγής και κέντρα ένταξης ατόμων με ειδικές ανάγκες, παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς, νοσοκομεία παίδων, παιδικές κατασκηνώσεις, ξενοδοχεία (τμήματα φύλαξης - απασχόλησης παιδιών), παιδικά μουσεία, εκδοτικούς οίκους για συγγραφή εκπαιδευτικών βιβλίων, ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς για παραγωγή παιδικών εκπομπών, σε παιδικά χωριά SOS, κέντρα δημιουργικής απασχόλησης κ.λπ.
«Ανάγκη για ένα οργανωμένο σχέδιο»
Για κατάρρευση του Νηπιαγωγείου που είναι το «θεμέλιο» της εκπαίδευσης, κατηγορεί το υπουργείο Παιδείας το Συντονιστικό των Νηπιαγωγών και ζητά ένα οργανωμένο σχέδιο ώστε να λειτουργήσει αποτελεσματικά η σημαντική αυτή βαθμίδα της εκπαίδευσης.
Οι νηπιαγωγοί χαρακτηρίζουν τον νόμο για την υποχρεωτική φοίτηση των νηπίων ανενεργό και πηγή πολλών προβλημάτων, καθώς χιλιάδες παιδιά δεν φοίτησαν στα νηπιαγωγεία
Όσον αφορά στο ωράριό τους υπογραμμίζουν ότι, παρά τις επίμονες προσπάθειες του Συντονιστικού Νηπιαγωγών και τις συνεχείς πιέσεις προς αρμόδιους φορείς του ΥΠΔΒΜΘ, δεν έχει γίνει καμία ενέργεια για τη νομοθέτηση ωραρίου Νηπιαγωγών, το οποίο να είναι σύμφωνο με αυτό που ισχύει στην υπόλοιπη Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Όπως υποστηρίζουν λόγω των ιδιαζουσών συνθηκών που επικρατούν στο Νηπιαγωγείο, οι νηπιαγωγοί είναι υποχρεωμένοι να βρίσκονται σε κατάσταση άμεσης ετοιμότητας, όχι μόνο κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας, αλλά και κατά τη διάρκεια του διαλείμματος (καθημερινή εφημερία) και κατά τη διάρκεια προσέλευσης και αναχώρησης των νηπίων.
Άρα ο συνολικός διδακτικός χρόνος αρχίζει να λογίζεται από την ώρα προσέλευσης των νηπίων, εκτείνεται και κατά τη διάρκεια του διαλείμματος και τελειώνει με τη λήξη του χρόνου αποχώρησης των νηπίων. Η διδακτική ώρα διαρκεί 45 λεπτά της ώρας, όπως δηλ. ισχύει και για τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς. Οι προϊσταμένες που καλούνται να αντεπεξέλθουν σε ποικίλα καθήκοντα (εκπαιδευτικά, διοικητικά οικονομικά και οργανωτικά), οφείλουν να έχουν μειωμένο διδακτικό ωράριο, όπως ισχύει για τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς.
Οι νηπιαγωγοί κάνουν αναφορά και στην ελλειμματική επιμόρφωση τονίζοντας ότι η υπολειτουργία, σχεδόν κατάργηση των Διδασκαλείων που παρείχαν πολύ σημαντική διετή επιμόρφωση, αποτελεί σοβαρή απώλεια για τους εκπαιδευτικούς. Η επιμόρφωση αυτού του τύπου έδινε τη δυνατότητα επαφής του πολύτιμου κεφαλαίου, που είναι η πολύχρονη «πείρα από την τάξη» με τη σύγχρονη γνώση.
Τι προσφέρουν οι σπουδές στον κλάδο
Το παιδαγωγικό τμήμα Προσχολικής εκπαίδευσης έχει ως αποστολή να καλλιεργεί και να προάγει τις παιδαγωγικές επιστήμες με την ακαδημαϊκή και την εφαρμοσμένη διδασκαλία και έρευνα. Επίσης παρέχει στον πτυχιούχο τα απαραίτητα εφόδια τα οποία θα του εξασφαλίσουν άρτια κατάρτιση στην επιστημονική και επαγγελματική του σταδιοδρομία.
Τα παιδαγωγικά τμήματα Νηπιαγωγών καλλιεργούν και προάγουν τις παιδαγωγικές επιστήμες με την ακαδημαϊκή και την εφαρμοσμένη διδασκαλία και έρευνα. Ακόμη, παρέχουν τα απαραίτητα εφόδια στους πτυχιούχους για την εξασφάλιση της επιστημονικής και επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας. Επισημαίνεται ότι η ελάχιστη υποχρεωτική διάρκεια φοίτησης: οχτώ (8) εξάμηνα, ενώ σε ορισμένα τμήματα, όπως αυτό του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, λειτουργεί Πειραματικό Νηπιαγωγείο. Στην προκειμένη περίπτωση, η διοίκηση του ιδρύματος, εκτιμώντας τις ανάγκες των φοιτητών για έρευνα αλλά και πρακτική άσκηση των φοιτητών και σε συνδυασμό με τις γενικότερες ανάγκες της εκπαίδευσης στην ευρύτερη περιοχή, ιδρύθηκε Πειραματικό Νηπιαγωγείο στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Το πειραματικό νηπιαγωγείο λειτούργησε από το ακαδημαϊκό έτος 1992-93 και στεγάζεται στον χώρο της Πανεπιστημιούπολης.
Στο πρόγραμμα σπουδών του τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου που εδρεύει στη Ρόδο, ο αριθμός των υποχρεωτικών μαθημάτων περιορίζεται στον ελάχιστο δυνατό (με σκοπό να αποκλειστεί η εξάρτηση των διδασκομένων από συγκεκριμένους/ες διδάσκοντες/ουσες). Έτσι, παρέχεται η δυνατότητα περισσότερων, αλλά ισότιμων ως προς το αποτέλεσμα, συνθέσεων, που ανταποκρίνονται στις ατομικές κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των φοιτητών/τριών. Δηλαδή, φοιτήτριες και φοιτητές μπορούν να φτιάξουν το ατομικό τους Πρόγραμμα Σπουδών στα πλαίσια γενικών κατευθύνσεων. Στα πλαίσια αυτά δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στον θεσμό της «μάθησης μέσα από την έρευνα».
Καθώς έχει μεγαλύτερη σημασία «η γνώση των τρόπων πρόσβασης στη γνώση» κι όχι η κατανάλωση «καθιερωμένων» γνώσεων, παρέχεται η δυνατότητα, ώστε ένα μέρος των σπουδών να γίνει μέσα από ειδικά σχεδιασμένα, χρονικά περιορισμένα ερευνητικά προγράμματα. Διερευνώντας πραγματικά προβλήματα, σε άμεση επαφή με τους/τις διδάσκοντες/ουσες, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μαθαίνουν τα σχετικά με το συγκεκριμένο ζήτημα επιστημονικά «δεδομένα», τις δυνατές επιστημονικές προσεγγίσεις και τις κατάλληλες ερευνητικές μεθόδους, αποκτώντας, έτσι, τόσο γνώσεις όσο και ικανότητα κριτικής σκέψης.
Το Τμήμα είναι υποχρεωμένο να φροντίζει, ώστε να παρέχεται ουσιαστικά η δυνατότητα διαμόρφωσης ατομικού προγράμματος σπουδών και μάθησης μέσα από την έρευνα. Για τον σκοπό αυτό, οι διδάσκοντες υποχρεώνονται να συμμετέχουν στον σχεδιασμό, με τη διεξαγωγή τέτοιων προγραμμάτων έρευνας, και το Πανεπιστήμιο οφείλει να παρέχει την αναγκαία υλική υποδομή και οποιουδήποτε είδους κάλυψη.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ
ΟΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ ΣΤΟΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΤΟΥ ΑΣΕΠ
ΕΤΟΣ
ΑΙΤΗΣΕΙΣ
ΣΥΜ/ΝΤΕΣ
ΘΕΣΕΙΣ
ΑΝΑΛΟΓΙΑ
2007
7.670
6.757
88,1
960
1:07
2009
8.193
7.493
91,3
600
1:12

ΟΙ ΒΑΣΕΙΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΔΙΕΤΙΑ
ΤΜΗΜΑΤΑ
ΒΑΣΕΙΣ 2011
ΒΑΣΕΙΣ 2010
ΔΙΑΦΟΡΑ
Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης
16.481
17.650
-1.169
Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Αθήνας
16.644
17.569
-925
Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδ. Αιγαίου (Ρόδος)
13.704
15.530
-1.826
Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης Θεσσαλίας (Βόλος)
14.950
16.920
-1.970
Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης Κρήτης (Ρέθυμνο)
14.558
15.970
-1.412
Επιστημών Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Πάτρα)
14.896
16.554
-1.658
Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών Ιωαννίνων
14.760
16.506
-1.746
Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών Δ. Μακεδονίας (Φλώρινα)
14.159
16.064
-1.905
Εκπαίδευσης στην Προσχολική ΗλικίαΘράκης (Αλεξανδρούπολη)
14.098
16.078
-1.980

ΕΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: