Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Δευτέρα, 23 Απριλίου 2012

Υπάρχει καρτέλ των αερομεταφορέων;

Του Κώστα Γουλιάμου
Προκαλεί ιδιαίτερη, αν όχι αρνητική, εντύπωση στους πολίτες η πλήρως εναρμονισμένη πρακτική τιμών που ακολουθούν συγκεκριμένοι αερομεταφορείς επί συγκεκριμένων δρομολογίων, κυρίως μεταξύ Κύπρου- Ελλάδας. Οι τιμές μάλιστα είναι
εξωφρενικά πανάκριβες, σε σημείο μάλιστα προκλητικό, και δη σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης. Μολονότι πλειστάκις οι αεροπορικές εταιρείες καταφεύγουν στη διαφήμιση (ηλεκτρονική και έντυπη) προκειμένου να κοινοποιήσουν τις εκπτώσεις τους, εντούτοις... Κύριος μόνο γνωρίζει πότε και πώς γίνονται δυσεύρετα τα φτηνά εισιτήρια. Αν στο μεταξύ κάποιος ή κάποια κατορθώσει να διασφαλίσει τη διαφημιζόμενη έκπτωση, τότε η περίπτωση ηχεί ως τυχερός λαχνός λαχείου. Θυμίζει εν πολλοίς το γνωστό ανέκδοτο εκείνου που έπεσε από την Ακρόπολη και όχι μόνο δεν έπαθε τίποτα αλλά βρήκε και πορτοφόλι με χιλιάδες ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, ως καταναλωτές βιώνουμε άλλη μια κλασική μπαρούφα του νεοφιλελευθερισμού της αγοράς. Ας σημειώσουμε πως την εν λόγω κλασική μπαρούφα περί «απελευθέρωσης» των αεροπορικών μεταφορών μεταξύ των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης προώθησε η Ε.Ε την 1η Ιουλίου του 1998 ως ένα κοσμογονικό φαινόμενο. Μάλιστα εκείνη την περίοδο γενικός διευθυντής γνωστής εταιρείας αερομεταφορών ισχυριζόταν με στόμφο: «Ο καταναλωτής θα έχει κατ’ αρχήν τη δυνατότητα περισσότερων επιλογών, είτε σε ό,τι αφορά την αεροπορική εταιρεία με την οποία θα ταξιδέψει είτε για τον τελικό του προορισμό. Η επιλογή του αυτή φυσικά θα συνδυάζεται και με την τιμή του εισιτηρίου η οποία αναμένεται να μειωθεί αλλά θα επηρεάζεται επίσης και από τη σχέση κόστους και ποιότητας». Οι τιμές πάντως σήμερα διαψεύδουν το διευθυντικό στέλεχος και όλους όσοι είχαν συνηγορήσει για την απορρύθμιση της αγοράς (περί απορρύθμισης πρόκειται και όχι βέβαια περί «απελευθέρωσης»). Δεν είναι έτσι τυχαίο γεγονός που πλήθος πλέον πολίτες διερωτούνται αν υπάρχει καρτέλ τιμών στα εισιτήρια επί δρομολογίων μεταξύ Κύπρου - Ελλάδας.
Στο μεταξύ υπογραμμίζουμε το γεγονός πως μια μέση τιμή αγγίζει το εξωφρενικό για την απόσταση ποσό των 280 ευρώ. Όποια εταιρεία και αν επιλέξουν οι υποψήφιοι επιβάτες, οι διαφορές είναι σαφώς ασήμαντες έως και δυσδιάκριτες. Σε δύο χώρες που η κύρια βιομηχανία τους είναι ο τουρισμός, οι συγκεκριμένοι αερομεταφορείς (που ελέγχουν από κοινού ποσοστό μεγαλύτερο από το 95% της αγοράς αεροπορικών μεταφορών Κύπρου -Ελλάδας) εμφανίζονται πλήρως ευθυγραμμισμένοι στις τιμές ως προς τους προορισμούς τους, δημιουργώντας έτσι βάσιμες υπόνοιες για ύπαρξη καρτέλ στους αιθέρες. Τούτων δοθέντων, αναμένει κανείς τον επιτόπιο έλεγχο των Επιτροπών Ανταγωνισμού σε Κύπρο και Ελλάδα οι οποίες λειτουργούν σύμφωνα με το κοινοτικό δίκαιο βάσει του οποίου καθορίζεται η «ελεύθερη αγορά» ως το μοναδικό οικονομικό σύστημα που μπορεί να υπάρξει στην Ε.Ε. Πρόκειται σαφώς για έναν ακραίο νεοφιλελεύθερο διακανονισμό, εναρμονισμένο πλήρως με τα σχετικά άρθρα της συνθήκης της Λισαβόνας, τα οποία ως γνωστόν εφαρμόζονται μόνο στο βαθμό που δεν διαταράσσονται οι συνθήκες της «ελεύθερης αγοράς». Μέσα σε ένα τέτοιο οξύμωρο πλέγμα, σε όλη αυτή τη συντονισμένη παραφωνία (προστασίας των καταναλωτών και, συνάμα, προστασίας της «ελεύθερης αγοράς»), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβάλλει κατά καιρούς πρόστιμα (έτσι, για να τηρούνται και κάποια προσχήματα). Πρόσφατα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. επέβαλε πρόστιμα -συνολικού ύψους 169 εκατ. ευρώ- σε 14 εταιρείες στον τομέα των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών. Μάλιστα, ορισμένες εξ αυτών είχαν ιδρύσει λέσχη -την GardeningClub- στην οποία χρησιμοποιούσαν κωδικές ονομασίες που στηρίζονταν στα λαχανικά, για να αποκρύψουν τις δραστηριότητες χειραγώγησης των τιμών στις οποίες επιδίδονταν. Τελικά, η «ελεύθερη αγορά» -σε άμεση συνάρτηση με τη νομισματική ένωση- έχει εξελιχθεί σε πρόγραμμα ύφεσης για όλη την Ευρώπη. Θυμίζουμε με νόημα ότι η Κομισιόν επεξεργάστηκε και το αρμόδιο Συμβούλιο των Υπουργών ενέκρινε και έθεσε σε εφαρμογή την από 1ης Νοεμβρίου του 2007 ακραίου νεοφιλελεύθερου προσανατολισμού οδηγία που άνοιγε τις ευρωπαϊκές χρηματαγορές στην πλήρη απορρύθμιση της λειτουργίας τους. Τρία χρόνια αργότερα αναγκάστηκε -υπό το βάρος της δομικής κρίσης του καπιταλισμού και των χρηματαγορών- να ανακαλέσει την οδηγία. Ο νόμος ωστόσο της ζούγκλας ή του νέου «Φαρ Ουέστ» (δηλαδή της «ελεύθερης αγοράς») είναι ακόμα χειρότερος όταν αναλογισθούμε όλα όσα γίνονται με την απορρύθμιση στην αγορά εργασίας: των ελαστικών εργασιακών σχέσεων, της αδήλωτης εργασίας και μειώσεων των αμοιβών.

Δεν υπάρχουν σχόλια: