Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Κυριακή, 20 Μαΐου 2012

Το σχολείο που θέλουν οι μαθητές

 Οι θέσεις των νέων για βασικά προβλήματα 
του εκπαιδευτικού συστήματος
 Φωτογραφία
Μέσα από τα ετήσια συνέδρια του μαθητικού κινήματος (ΠΣΕΜ) οι νέοι κατόρθωσαν να διατυπώσουν το όραμά τους για το σχολείο που θέλουν, «το σχολείο που μας αξίζει», όπως οι ίδιοι αναφέρουν.
Θέλουν ένα νέο τύπο σχολείου που να συνδυάζει τη γενική και
επαγγελματική εκπαίδευση, που να παρέχει στέρεη γενική και ανθρωπιστική παιδεία και να δίνει στην τεχνική εκπαίδευση τη θέση, την προβολή και την αναγνώριση που της αξίζει. Θέλουν ένα σχολείο στο οποίο ο μαθητής θα κάνει τις επιλογές του αφού πρώτα αποκτήσει μια εικόνα για το ποιες είναι αυτές. Ένα σχολείο, που μέσα από ποιοτική αναβάθμιση των προγραμμάτων του και εκσυγχρονισμό των μεθόδων διδασκαλίας, θα αποκτήσει μια νέα διάσταση μακριά από το βαθμοθηρικό, πιεστικό και συχνά απάνθρωπο για τους μαθητές πρόγραμμα. Και τέλος, οι μαθητές απαιτούν ένα σχολείο με ουσιαστικά ανανεωμένα αναλυτικά προγράμματα, που θα δίνουν μια σύγχρονη ολοκληρωμένη ανθρωποκεντρική παιδεία, που θα παραδίδουν στην κοινωνία ανθρώπους με κριτική σκέψη και άποψη. Προγράμματα μακριά από βαρυφορτωμένη ύλη και την στείρα παπαγαλία, αλλά που θα μπορούν να δώσουν την ουσία στον μαθητή.
Τις παραπάνω θέσεις επανέλαβαν οι μαθητές στο φετινό 17ο παγκύπριο συνέδριο της ΠΣΕΜ, το οποίο πραγματοποιήθηκε την περασμένη Δευτέρα. Στο πλαίσιο των εργασιών του συνεδρίου επικύρωσαν, επίσης, μια σειρά από ψηφίσματα τα οποία αφορούν εκπαιδευτικά ζητήματα που επηρεάζουν άμεσα τους ενοίκους των σχολείων. Μέσα από αυτά οι μαθητές σκιαγραφούν τα σημαντικότερα προβλήματα της Παιδείας και συγχρόνως καταθέτουν προτάσεις για επίλυσή τους. Ενδεικτικά τα ψηφίσματα που παρουσιάζονται πιο κάτω:
Οι παρενέργειες του Ενιαίου Λυκείου
Σήμερα η δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση έχει να αντιμετωπίσει την απρογραμμάτιστη εφαρμογή και λειτουργία του θεσμού του Ενιαίου Λυκείου. Θεσμός ο οποίος μέχρι και σήμερα έχει να παρουσιάσει πολλές αρνητικές συνέπειες, πρωτίστως στους μαθητές. Κατά γενική ομολογία αναγνωρίζεται η αποτυχία του θεσμού.
Ο χαοτικός αριθμός συνδυασμών που δημιουργούνται, οι συνδυασμοί που δεν έχουν να προσφέρουν τίποτα στον μαθητή, η παγίδευση των μαθητών σε συνδυασμούς που δεν οδηγούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά και η αδυναμία του Ενιαίου Λυκείου να παρέχει γενική και ολοκληρωμένη μόρφωση είναι μόνο τα πιο κύρια από τα προβλήματα που παρουσιάζει ο συγκεκριμένος θεσμός.
Από την άλλη η Τεχνική Εκπαίδευση, ένα κομμάτι του σχολικού συστήματος που έχει προσφέρει τόσα πολλά στον τόπο, έχει οδηγηθεί σε μαρασμό. Έχει να αντιμετωπίσει την προκατάληψη και την εντύπωση ότι μόνο οι αδύνατοι μαθητές πηγαίνουν τεχνική, και από την άλλη την άγνοια της πλειοψηφίας της κοινωνίας αναφορικά με το επίπεδο, αλλά και το είδος της μόρφωσης που μπορεί να προσφέρει η τεχνική εκπαίδευση.
Τέλος, μια κοινή διαπίστωση εκπαιδευτικών και μαθητών είναι η αναγκαιότητα αναθεώρησης των αναλυτικών προγραμμάτων και η προσαρμογή τους στις σύγχρονες συνθήκες και ανάγκες.
Η τεράστια ύλη που περιλαμβάνεται σε κάποια μαθήματα δημιουργεί την εντύπωση αγώνα ταχύτητας από πλευράς εκπαιδευτικών με αποτέλεσμα να χάνεται η ανθρώπινη σχέση με τους μαθητές και η διδασκαλία να μετατρέπεται σε μηχανική παροχή γνώσης. Παράλληλα, η επικρατούσα κατάσταση καλλιεργεί τη βαθμοθηρία.
Μέτρα τώρα για τη σχολική αποτυχία
Η σχολική αποτυχία και η συνακόλουθη τις περισσότερες φορές σχολική διαρροή αποτελεί αναμφίβολα ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης, δεδομένων των αρνητικών συνεπειών τόσο για τους μαθητές, όσο και για το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
Θεωρούμε ως αιτίες της σχολικής αποτυχίας τις κοινωνικές ανισότητες, την πρόχειρη εφαρμογή του Ενιαίου Λυκείου, τον εξεταστικοκεντρικό χαρακτήρα που διέπει το Δημόσιο Σχολείο, τον τεράστιο όγκο της διδακτικής ύλης, τη μη έγκαιρη διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών στους μαθητές, την κρίση του θεσμού της οικογένειας, την αδυναμία του εκπαιδευτικού συστήματος να ανταποκριθεί στις διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, τα σχολεία μαμούθ, τα αναλυτικά προγράμματα που δεν εξυπηρετούν τα νέα κοινωνικά παιδαγωγικά δεδομένα, το αρνητικό ψυχοκοινωνικό κλίμα του σχολείου, την περιορισμένη ενασχόληση των μαθητών με θέματα πολιτιστικής, αισθητικής και αθλητικής αγωγής, την έλλειψη χώρων μελέτης, κ.ά. Από τα πιο πάνω είναι σαφές ότι στο πλαίσιο της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης επιβάλλεται να γίνουν συντονισμένες και μεθοδικές ενέργειες για αντιμετώπιση της σχολικής αποτυχίας, ώστε ο σχολικός χώρος να αποτελέσει πραγματικά ένα χώρο χαράς και μάθησης για τον μαθητή.
Πέραν από τις γενικές κατευθύνσεις που έχουν να κάνουν και με μια συνολική μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, μπορούν να παρθούν και άλλα εξειδικευμένα μέτρα που θα εντάσσονται επίσης στο φιλοσοφικό υπόβαθρο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και θα έχουν ως στόχο τη μείωση της σχολικής αποτυχίας και κατ’ επέκταση της σχολικής διαρροής. Κάποια από αυτά τα μέτρα είναι:
- Πλήρης εφαρμογή των προγραμμάτων μαθησιακής στήριξης με την εισαγωγή συστήματος στήριξης και ενισχυτικής διδασκαλίας.
- Στις περιπτώσεις που σε ένα μάθημα αποτυγχάνει η πλειοψηφία των μαθητών ενός τμήματος, αποδεικνύεται ταυτόχρονα και η αδυναμία του εκπαιδευτικού να μεταδώσει τα βασικά στοιχεία για το μάθημα. Δεν είναι δυνατόν σε τμήμα των 25-30 μαθητών, να αποτυγχάνουν άνω των 20 μαθητών στα διαγωνίσματα και στις εξετάσεις.
?Οι ανεξετάσεις να μεταφερθούν από τον Σεπτέμβρη στον Ιούνη και ταυτόχρονα να γίνονται με ευθύνη της σχολικής μονάδας ενισχυτικά μαθήματα στους ανεξεταστέους.
?Να θεσμοθετηθεί η σταδιακή κατάργηση της στασιμότητας στο Γυμνάσιο.
?Πρέπει άμεσα να αυξηθούν οι καθηγητές Επαγγελματικού Προσανατολισμού οι οποίοι να είναι κατάλληλα καταρτισμένοι ώστε να δίνουν στους μαθητές σωστές συμβουλές, για σωστές επιλογές.
?Στο νέο τύπου Λύκειο να σταματήσει το σύστημα της ελεύθερης επιλογής μαθημάτων.
?Να συνεχιστεί η επέκταση του θεσμού των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας.
?Οι τρεις βασικές δεξιότητες αλφαβητισμού (ανάγνωση, γραφή, αριθμητική) να αποτελούν προτεραιότητα μέχρι το τέλος της Γ΄ Δημοτικού. Έγκαιρη ανίχνευση και αντιμετώπιση προβλημάτων αναλφαβητισμού από το Δημοτικό.
Παραπαιδεία: Πού οφείλεται, πώς μπορεί να περιοριστεί Το πρόβλημα της παραπαιδείας έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις. Γονείς και μαθητές, ξοδεύουν χρόνο και χρήμα στα πλαίσια ενός ξέφρενου ανταγωνισμού με απάνθρωπο χαρακτήρα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και για να συμπληρώσουν τα κενά που αφήνει πίσω του το υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα. Έχουμε επίσης κληρονομήσει ως κοινωνία, ένα πρόχειρα σχεδιασμένο και εφαρμοσμένο θεσμό (Ενιαίο Λύκειο) του οποίου τα αποτελέσματα βιώνουν καθημερινά οι μαθητές. Είναι προφανές ότι η παραπαιδεία έχει βαθιές ρίζες και δεν εξαλείφεται με διώξεις και νομικά μέτρα. Η παραπαιδεία θα περιοριστεί εάν οι λόγοι που ωθούν σε αυτήν αντιμετωπιστούν ουσιαστικά. Η Παραπαιδεία είναι αποτέλεσμα: ?Του τεράστιου ανταγωνισμού για τις θέσεις στα δημόσια Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. ?Της αδυναμίας της κυπριακής Εκπαίδευσης να ανταποκριθεί ολοκληρωμένα στις ανάγκες και απαιτήσεις των μαθητών για σύγχρονη και ολοκληρωμένη μόρφωση. ?Των βαρυφορτωμένων αναλυτικών προγραμμάτων, αφού προστίθεται συνεχώς νέα ύλη, χωρίς να αφαιρείται από την υπάρχουσα. ?Του μεγάλου ποσοστού σχολικής αποτυχίας που παρουσιάζεται στην Κύπρο. Το 20% των μαθητών δεν καταφέρνουν να πάρουν απολυτήριο Λυκείου. Είναι σήμερα όσο ποτέ άλλοτε επιτακτική ανάγκη, η Πολιτεία να λάβει αποφασιστικά και αποτελεσματικά μέτρα που να στοχεύουν στον περιορισμό, τον έλεγχο και την εξάλειψη της παραπαιδείας. Για τον σκοπό αυτό, ανάμεσα σ’ άλλα θεωρούμε αναγκαία: ?Την αποφόρτιση της ύλης μέσω της αναθεώρησης των αναλυτικών προγραμμάτων ?Την αλλαγή στις δομές του διδακτικού χρόνου και των εξεταστικών δοκιμίων ?Την αύξηση της ενισχυτικής διδασκαλίας ?Ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου ?Διευκόλυνση στην πρόσβαση μέσω της μαζικοποίησης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ?Επέκταση του ολοήμερου σχολείου και στη Μέση Εκπαίδευση ?Η μεταφορά των ανεξετάσεων από Σεπτέμβριο στον Ιούνιο ?Η κατάργηση της στασιμότητας στο Γυμνάσιο ?Το εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να αλλάξει έτσι ώστε από εξεταστικοκεντρικό να γίνει ανθρωποκεντρικό. Να αφήσει πίσω της τα στατικά συστήματα αποστήθισης γνώσεων και να αναπτύξει τις δεξιότητες της έρευνας, της μελέτης και της σύνθεσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: