Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Δευτέρα, 28 Ιανουαρίου 2013

10.000 νηπιαγωγοί παραμένουν αδιόριστοι

ΣΕ ΛΙΣΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΘΕΣΗ
Ο νηπιαγωγός -μετά τους γονείς- είναι το βασικό πρόσωπο που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διαπαιδαγώγηση και κοινωνικοποίηση του παιδιού
Ο περιορισμός των προσλήψεων νηπιαγωγών τα τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει σε πτώση των βάσεων στα συναφή πανεπιστημιακά τμήματα, αλλά και σε μείωση των πρώτων προτιμήσεων.
Ωστόσο, αρκετοί είναι ακόμη οι υποψήφιοι οι οποίοι συνεχίζουν να θέλουν να εργαστούν σε νηπιαγωγεία και παιδικούς σταθμούς, αφού για κάποιους ο παιδαγωγός θεωρείται -μετά τους γονείς- το σημαντικότερο πρόσωπο που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διαπαιδαγώγηση και κοινωνικοποίηση του παιδιού. Οι προβλέψεις για τους διορισμούς των νηπιαγωγών στην Εκπαίδευση είναι δυσοίωνες. Ήδη περιμένουν στην «ουρά» προκειμένου να διορισθούν κοντά στα 10.000 άτομα και, αν κρίνουμε από τις προσλήψεις που έγιναν τη φετινή σχολική χρονιά (μόνο 35 άτομα διορίστηκαν), τότε τα πράγματα μοιάζουν δύσκολα για όσους βρίσκονται στις λίστες... αναμονής.

Ο νηπιαγωγός -μετά τους γονείς- είναι το βασικό πρόσωπο που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διαπαιδαγώγηση και κοινωνικοποίηση του παιδιού
Για τον λόγο αυτόν οι νέοι άνθρωποι που επιθυμούν να κάνουν αυτές τις σπουδές παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν, στρέφουν το βλέμμα τους στα μεταπτυχιακά και κυρίως σε ότι αφορά την ειδική αγωγή, καθώς αποτελεί ένα καλό διαβατήριο για την εύρεση εργασίας κυρίως στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα. Την περσινή χρονιά οι βάσεις υποχώρησαν στα περισσότερα από τα 9 τμήματα που λειτουργούν σε πανεπιστήμια της χώρας. Εξαίρεση αποτέλεσαν δύο τμήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα, στο τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής η βάση σημείωσε μικρή άνοδο φτάνοντας τα 16.647 μόρια.
Η βάση εισαγωγής στη σχολή Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Αθήνας ανέβηκε σχεδόν 400 μόρια φτάνοντας τα 16.816. Μάλιστα, ο ανταγωνισμός ήταν ακόμη μεγαλύτερος καθώς από τους 591 υποψηφίους που επέλεξαν ως πρώτη προτίμηση το τμήμα, πέρασε το 18,2%.
Αξίζει πάντως να δούμε την πορεία των βάσεων την τελευταία τριετία σε όλα τα τμήματα που σχετίζονται με τους νηπιαγωγούς, καθώς παρατηρείται μεγάλη υποχώρηση. Για το τμήμα της Αθήνας η βάση εισαγωγής το 2010 είχε... σκαρφαλώσει στα 17.569 μόρια, ενώ το τμήμα της Θεσσαλονίκης στα 17.650.
Την περσινή χρονιά, 7 στους 10 υποψηφίους που είχαν δηλώσει στην κορυφή των προτιμήσεών τους ένα από τα 9 τμήματα νηπιαγωγών ή προσχολικής αγωγής κατάφεραν να εισαχθούν
Την περσινή χρονιά, 7 στους 10 υποψηφίους που είχαν δηλώσει στην κορυφή των προτιμήσεών τους ένα από τα 9 τμήματα νηπιαγωγών ή προσχολικής αγωγής κατάφεραν να εισαχθούν
Στοιχεία
Στα υπόλοιπα τμήματα, οι βάσεις εισαγωγής έπεσαν το 2012, ενώ κατά την τελευταία τριετία έχουν υποχωρήσει ακόμη και πάνω από 3.000 μόρια. Ως εκ τούτου, η πρόσβαση στα περισσότερα τμήματα δεν απαιτεί πλέον άριστες βαθμολογίες καθώς οι υποψήφιοι μπορούν να εισαχθούν με βαθμούς λίγο πάνω από τα 13.000 μόρια.
Οι υποψήφιοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι την περσινή χρονιά, 7 στους 10 υποψηφίους που είχαν δηλώσει στην κορυφή των προτιμήσεών τους ένα από τα 9 τμήματα νηπιαγωγών ή προσχολικής αγωγής, κατάφεραν να εισαχθούν.
Επισημαίνεται ότι ο συνολικός αριθμός των θέσεων που είχαν δοθεί πέρυσι στην κατηγορία του 90% (δεν περιλαμβάνονται τρίτεκνοι, πολύτεκνοι και άλλες ειδικές κατηγορίες) ανήλθε σε 1.237.
Ο ρόλος του παιδαγωγού και οι προοπτικές στην εργασία
Πρόκειται για ένα πολύ υπεύθυνο και απαιτητικό επάγγελμα, καθώς ο νηπιαγωγός -μετά τους γονείς- είναι το βασικό πρόσωπο που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διαπαιδαγώγηση και κοινωνικοποίηση του παιδιού. Οι εργα- σιακές συνθήκες του νηπιαγωγού είναι ικανοποιητικές, ενώ στα «συν» του επαγγέλματος είναι και ο μικρός χρόνος εργασίας κατά τη διάρκεια του έτους. Στα «μείον» δεν θα μπορούσε να παραβλεφθεί το άγχος του νηπιαγωγού, καθώς έχει την ευθύνη φύλαξης και παρακολούθησης πολλών νηπίων ταυτόχρονα. Οι απόφοιτοι των Παιδαγωγικών τμημάτων Νηπιαγωγών έχουν τη δυνατότητα να προσληφθούν τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Ειδικότερα μπορούν να προσληφθούν ως μόνιμοι εκπαιδευτικοί σε δημόσια νηπιαγωγεία, αφού έχουν πετύχει σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Επίσης, οι νηπιαγωγοί έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν άδεια ίδρυσης δικού τους νηπιαγωγείου ή παιδικού σταθμού.
Όσον αφορά τους αποφοίτους Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, μπορούν να απασχοληθούν σε νηπιαγωγεία και παιδικούς σταθμούς, σε ιδρύματα φροντίδας για τα παιδιά, ως παιδαγωγοί σε σχετικούς φορείς και οργανισμούς, σε παιδικές κατασκηνώσεις κ.ά. Οι απόφοιτοι του Παιδαγωγικού τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης μπορούν από την πλευρά τους να εργαστούν σε μια μεγάλη ποικιλία κοινωνικών θεσμών και ιδρυμάτων, όπως: Δημόσια και ιδιωτικά νηπιαγωγεία, νηπιαγωγεία ειδικής αγωγής και κέντρα ένταξης ατόμων με ειδικές ανάγκες, παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς, νοσοκομεία παίδων, παιδικές κατασκηνώσεις, ξενοδοχεία (τμήματα φύλαξης - απασχόλησης παιδιών), παιδικά μουσεία, εκδοτικούς οίκους για συγγραφή εκπαιδευτικών βιβλίων, ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς για παραγωγή παιδικών εκπομπών, σε παιδικά χωριά SOS, κέντρα δημιουργικής απασχόλησης κ.λπ.
Εμφαση στην έρευνα
Οι σπουδές και η κατάρτιση των αποφοίτων
Το παιδαγωγικό τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης έχει ως αποστολή να καλλιεργεί και να προάγει τις παιδαγωγικές επιστήμες με την ακαδημαϊκή και την εφαρμοσμένη διδασκαλία και έρευνα. Επίσης παρέχει στον πτυχιούχο τα απαραίτητα εφόδια τα οποία θα του εξασφαλίσουν άρτια κατάρτιση στην επιστημονική και επαγγελματική του σταδιοδρομία.
Τα παιδαγωγικά τμήματα Νηπιαγωγών καλλιεργούν και προάγουν τις παιδαγωγικές επιστήμες με την ακαδημαϊκή και την εφαρμοσμένη διδασκαλία και έρευνα. Ακόμη, παρέχουν τα απαραίτητα εφόδια στους πτυχιούχους για την εξασφάλιση της επιστημονικής και επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας. Επισημαίνεται ότι η ελάχιστη υποχρεωτική διάρκεια φοίτησης είναι οχτώ (8) εξάμηνα, ενώ σε ορισμένα τμήματα, όπως αυτό του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, λειτουργεί Πειραματικό Νηπιαγωγείο.
Στην προκειμένη περίπτωση, η διοίκηση του ιδρύματος, εκτιμώντας τις ανάγκες των φοιτητών για έρευνα αλλά και πρακτική άσκηση των φοιτητών και σε συνδυασμό με τις γενικότερες ανάγκες της Εκπαίδευσης στην ευρύτερη περιοχή, ιδρύθηκε Πειραματικό Νηπιαγωγείο στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Το Πειραματικό Νηπιαγωγείο λειτούργησε από το ακαδημαϊκό έτος 1992-93 και στεγάζεται στον χώρο της Πανεπιστημιούπολης.
Στο πρόγραμμα σπουδών του τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου που εδρεύει στη Ρόδο, ο αριθμός των υποχρεωτικών μαθημάτων περιορίζεται στον ελάχιστο δυνατό (με σκοπό να αποκλειστεί η εξάρτηση των διδασκομένων από συγκεκριμένους/ες διδάσκοντες/ουσες). Έτσι, παρέχεται η δυνατότητα περισσότερων, αλλά ισότιμων ως προς το αποτέλεσμα, συνθέσεων, που ανταποκρίνονται στις ατομικές κλίσεις και στα ενδιαφέροντα των φοιτητών/τριών. Δηλαδή, φοιτήτριες και φοιτητές μπορούν να φτιάξουν το ατομικό τους Πρόγραμμα Σπουδών στο πλαίσιο γενικών κατευθύνσεων. Στο πλαίσιο αυτό δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στον θεσμό της «μάθησης μέσα από την έρευνα».
Καθώς έχει μεγαλύτερη σημασία «η γνώση των τρόπων πρόσβασης στη γνώση» κι όχι η κατανάλωση «καθιερωμένων» γνώσεων, παρέχεται η δυνατότητα, ώστε ένα μέρος των σπουδών να γίνει μέσα από ειδικά σχεδιασμένα, χρονικά περιορισμένα ερευνητικά προγράμματα. Διερευνώντας πραγματικά προβλήματα, σε άμεση επαφή με τους/τις διδάσκοντες/ουσες, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μαθαίνουν τα σχετικά με το συγκεκριμένο ζήτημα επιστημονικά «δεδομένα», τις δυνατές επιστημονικές προσεγγίσεις και τις κατάλληλες ερευνητικές μεθόδους, αποκτώντας, έτσι, τόσο γνώσεις όσο και ικανότητα κριτικής σκέψης.
Το Τμήμα είναι υποχρεωμένο να φροντίζει, ώστε να παρέχεται ουσιαστικά η δυνατότητα διαμόρφωσης ατομικού προγράμματος σπουδών και μάθησης μέσα από την έρευνα. Για τον σκοπό αυτόν, οι διδάσκοντες υποχρεώνονται να συμμετέχουν στον σχεδιασμό, με τη διεξαγωγή τέτοιων προγραμμάτων έρευνας και το Πανεπιστήμιο οφείλει να παρέχει την αναγκαία υλική υποδομή και οποιουδήποτε είδους κάλυψη.
Εύκολη η πρόσβαση σε επτά σχολές
Οι βάσεις εισαγωγής, πλέον, είναι προσιτές ακόμη και για υποψηφίους με μέτριες βαθμολογίες. Στα 7 από τα 9 τμήματα που εντάσσονται στο μηχανογραφικό δελτίο, οι βάσεις κυμάνθηκαν από 12.385 έως 14.838 μόρια. Το ευκολότερο έργο είχαν την περσινή χρονιά όσοι στόχευαν στο τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου που εδρεύει στη Ρόδο. Οι 180 επιτυχόντες εισήχθησαν μόλις με 12.385, όταν το 2010 οι αντίστοιχοι υποψήφιοι είχαν περάσει τις «πύλες» του ιδρύματος με 15.530 μόρια.
Στα 13.163 μόρια διαμορφώθηκε η βάση στο τμήμα Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία Θράκης (Αλεξανδρούπολη). Την τελευταία τριετία η βάση έχει υποχωρήσει κατά 2.915 μόρια. Λίγο υψηλότερα, στα 13.276, έφτασε η βάση εισαγωγής για το Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινα), ενώ για το αντίστοιχο τμήμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων οι υποψήφιοι χρειάστηκαν 14.325 μόρια.
ΟΙ ΒΑΣΕΙΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΡΙΕΤΙΑ
ΤΜΗΜΑΤΑ
ΠΡΩΤΕΣ ΠΡΟΤΙΜΗΣΕΙΣ 2012
ΘΕΣΕΙΣ 2012
ΒΑΣΕΙΣ 2012
ΒΑΣΕΙΣ 2011
ΒΑΣΕΙΣ 2010
ΔΙΑΦΟΡΑ
Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Θεσσ/νίκης
428
99
16.647
16.481
17.650
-1.003
Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Αθήνας
591
108
16.816
16.644
17.569
-753
Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδ. Αιγαίου (Ρόδος)
62
180
12.385
13.704
15.530
-3.145
Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης Θεσσαλίας (Βόλος)
96
108
14.838
14.950
16.920
-2.082
Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης Κρήτης (Ρέθυμνο)
141
135
13.604
14.558
15.970
-2.366
Επιστημών Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Πάτρα)
153
162
14.609
14.896
16.554
-1.945
Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών Ιωαννίνων
175
180
14.325
14.760
16.506
-2.181
Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών Δ. Μακεδονίας (Φλώρινα)
44
126
13.276
14.159
16.064
-2.788
Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία Θράκης (Αλεξανδρούπολη)
65
139
13.163
14.098
16.078
-2.915
ΣΥΝΟΛΟ
1.755
1.237
ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ στο ΕΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: