Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Πέμπτη, 21 Φεβρουαρίου 2013

Σε λεωφορείο πολυτελείας χωρίς κόμιστρο;

 Του Απόστολου Λακασά στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε το 2011 να αλλάξει το καθεστώς των πειραματικών σχολείων (μόνο στον τίτλο ήταν τα περισσότερα, με βάση τις αξιολογήσεις τους) που λειτουργούσαν έως τότε και να δημιουργήσει τα Πρότυπα - Πειραματικά Σχολεία. Ο σχετικός νόμος 3966 προβλέπει αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προσωπικού των Π-Π, καθώς και εισαγωγή των μαθητών με
εξετάσεις στην Α΄ Γυμνασίου και στην Α΄ Λυκείου (η κλήρωση παραμένει για την εισαγωγή στα Δημοτικά). Λόγω της προ έτους πολιτικής ρευστότητας, ο νόμος δεν εφαρμόστηκε και άρα πέρυσι τον Ιούνιο, δεν έγιναν εξετάσεις για την εισαγωγή των μαθητών στην Α΄ Γυμνασίου και στην Α΄ Λυκείου της τρέχουσας σχολικής χρονιάς. Φέτος, λοιπόν, το υπουργείο αποφάσισε, με δύο χρόνια καθυστέρηση, να εφαρμόσει τον νόμο. Αυτό προκαλεί αντιδράσεις! Οι γονείς μαθητών στα πειραματικά γυμνάσια, και ιδίως της Γ΄ Τάξης, διαμαρτύρονται, καθώς δεν επιθυμούν τα παιδιά να εισαχθούν στα Π-Π Λύκεια μέσω εξετάσεων. Στον αντίποδα, προτείνουν το σύστημα των εξετάσεων να ξεκινήσει μετά μία τριετία, ώστε οι μαθητές, όταν εισαχθούν στην Α΄ Γυμνασίου, να είναι ενήμεροι σχετικά με τις εξετάσεις προς το Λύκειο.
Η οπτική των γονιών είναι λανθασμένη και, εάν υιοθετηθεί, πιθανόν να δημιουργήσει προβλήματα στα ίδια τα παιδιά. Και αυτό διότι ο σχεδιασμός επιδιώκει τη δημιουργία σχολείων αριστείας και όχι… γειτονιάς. Ηδη έχει αρχίσει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών που θα στελεχώσουν τα Π-Π Σχολεία και οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι από τους 1.150 εκπαιδευτικούς θα προκριθούν οι 650. Αρα, το 45% των εκπαιδευτικών θα ανανεωθεί και όλοι θα διαθέτουν μεταπτυχιακά, δημοσιεύσεις, αποδεδειγμένο έργο σε καινοτόμους εκπαιδευτικές μεθόδους.
Εάν τα παιδιά εισαχθούν σε ένα υψηλού επιπέδου σχολείο χωρίς αξιολόγηση –και με μόνο κριτήριο ότι συγκυριακά, μέσω κλήρωσης, βρέθηκαν να φοιτούν στο πειραματικό γυμνάσιο– ελλοχεύει ο κίνδυνος να δημιουργηθούν «μαθητές πολλών ταχυτήτων». Και είναι βέβαιο ότι εκείνοι με τις χαμηλότερες ταχύτητες θα αισθάνονται μειονεκτικά και σταδιακά θα περιθωριοποιηθούν, καθώς θα βρεθούν εκτός της εκπαιδευτικής «ζύμωσης» που θα προάγει η αριστεία.
Οι αντιδρώντες γονείς υποστηρίζουν, επίσης, ότι δεν ενημερώθηκαν εγκαίρως ώστε τα παιδιά-μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου να προετοιμαστούν για τις εξετάσεις (πρόκειται για τεστ δεξιοτήτων στην Κατανόηση Κειμένου και στα Μαθηματικά, κατά τα πρότυπα του διαγωνισμού PISA του ΟΟΣΑ). Σε αυτό έχουν δίκαιο, οι αποφάσεις έπρεπε να ανακοινωθούν νωρίτερα. Ομως, ποιος ο φόβος των εξετάσεων επί της σχολικής ύλης; Μήπως οι γονείς πιστεύουν ότι πρέπει να «μπουκώσουν» τα παιδιά με φροντιστήρια για να παπαγαλίσουν την ύλη;
Ευρύτερα, αποδεικνύεται σε μία ακόμη περίπτωση ομάδας που διαμαρτύρεται ότι λείπει η ουσιαστική κριτική στο (όποιο) νέο σύστημα και ότι η βάση των επιχειρημάτων υπηρετεί τη συντεχνιακή λογική: «Μη δώσουν εξετάσεις τα παιδιά μας, ας την πληρώσουν οι επόμενοι», εν προκειμένω. Οι γονείς μοιάζει να θέλουν τα παιδιά τους να ταξιδεύουν με ένα λεωφορείο πολυτελείας, αλλά δεν θέλουν να πληρώσουν κόμιστρο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: