Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Τρίτη, 26 Φεβρουαρίου 2013

Η ασαφής «Αθηνά»

Χωρίς πρόγραμμα λόγω των αδυναμιών της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης
Σοφόν το σαφές; Ε, λοιπόν, το σχέδιο «Αθηνά» δεν είναι σαφές. Για την ακρίβεια, δεν έχει ούτε μία σαφή παράμετρο. Θα μπορούσαμε να ρωτήσουμε τους συντάκτες του σχεδίου αν έθεσαν μια γενική αρχή μετρήσιμη και αυτή μετρήθηκε. Οταν οι
παράμετροι που τίθενται σε μια συζήτηση-διαβούλευση έχουν ελαστικότητα από το μηδέν έως το άπειρο, τότε δεν μπορεί να γίνει συζήτηση, να βγει συμπέρασμα, ούτε προφανώς να γίνει κάποια εφαρμογή. Οταν λέμε εφαρμογή, εννοούμε προγραμματισμένη, προσχεδιασμένη εφαρμογή, όχι όπως τα βρήκαμε ή όπως μας έρθουν. Διάλογος 45 ημερών - εγώ θα προτιμούσα 40 διότι μου αρέσουν οι συνειρμοί. Ολα έπεσαν σε έναν κυκεώνα. Μετά θα βάλουμε την κουτάλα, θα τα ανακατέψουμε, και τέλος θα μοιράσουμε τον κυκεώνα σε βαθιά ή ρηχά πιάτα! Επομένως, «Αθηνούλα» χωρίς ελπίδες απάλειψης της «νούλας».
Ας δούμε μερικές παραμέτρους και τις τιμές τους, οι οποίες θα  μπορούσαν να αποτελέσουν βάσεις για συζήτηση. Τα παραδείγματα από τα ΑΕΙ.

1 Ενα Τμήμα για να θεωρηθεί ως τέτοιο πόσα τουλάχιστον μέλη πρέπει να έχει; Για να καλυφθεί ένα πρόγραμμα σπουδών 50-60 μαθημάτων με απροσδιόριστο αριθμό φοιτητών, με διάφορα αντικείμενα, πόσους διδάσκοντες πρέπει να έχει; Πρέπει να καλύπτονται μεταβολές, όπως ασθένειες, εκπαιδευτικές άδειες, συνταξιοδοτήσεις... Το σχέδιο «Αθηνά» αγνοεί πλήρως αυτή την παράμετρο, άρα δεν μπορεί να απαντήσει στο σχετικό ερώτημα. Ετσι, βλέπουμε να υπάρχουν Τμήματα με μηδέν (0) διδάσκοντες. Δικαιούται το σχετικό Τμήμα να απαιτεί «αύξηση» του αριθμού των μελών ΔΕΠ; Βεβαίως πάλι το ερώτημα υπάρχει: Πόσο να  αυξηθεί το 0; Δεν ρωτώ κακίες του τύπου πόσες «φορές» να αυξηθεί το 0; Αυτό το ποσό στα μαθηματικά λέγεται ασαφές (fuzzy). Το υπουργείο όμως μπορεί να υποσχεθεί έστω τέτοια αύξηση; Τι θα γίνουν οι εισερχόμενοι φοιτητές, ποια δυνατότητα να πάρουν πτυχίο θα έχουν; Ας μη μας διαφεύγει ότι υπάρχει στο σχέδιο Τμήμα το οποίο δεν δίνει πτυχίο!
2Πόσα Τμήματα έχει μια σχολή - ένας ευρύς επιστημονικός χώρος, ο οποίος έχει κατευθύνσεις σπουδών, δηλαδή Τμήματα; Πόσες σχολές πρέπει να έχει ένα πανεπιστήμιο για να λέγεται πανεπιστήμιο; Αν δεν έχεις αποφασίσει για αυτά τα νούμερα, τότε επάνω στο τραπέζι της συζήτησης υπάρχει ένας τραγέλαφος. Ενα αλλόκοτο πράγμα. Δεν μπορείς να καταλάβεις αν είναι τράγος ή ελάφι. Γι' αυτό βλέπουμε το εφεύρημα-ευφυολόγημα «μονοτμηματική σχολή». Το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Πολυτεχνείο Κρήτης δεν διακρίνουν τους όρους Σχολή και Τμήμα. Αυτό το αντιλαμβάνονται πλήρως τα άλλα Πολυτεχνεία, τα οποία είναι σχολές. Ησυχο λοιπόν το ΕΜΠ και βλέπει θετικά την «Αθηνά»: είναι πανεπιστήμιο ή απλώς έχει δύναμη; Οι Νομικές και τα ΤΕΦΑΑ είναι παντού από μόνα τους σχολές, έχουν και πολλά μέλη ΔΕΠ. Είναι όμως δυνατόν να μη γνωρίζουν τον όρο Κατεύθυνση, τον όρο Τμήμα; Δεν μπορούν να αντιληφθούν ότι οι πτυχιούχοι τους μπορούν να ασχοληθούν ερευνητικά και επαγγελματικά σε διαφορετικούς χώρους; Αν ενώσει κανείς δύο τραγέλαφους, τότε δεν γνωρίζω το μέγεθος της τερατογένεσης. Για παράδειγμα, υπάρχει η Σχολή Θετικών Επιστημών στο ΕΚΠΑ με πάνω από 1.200 μέλη ΔΕΠ. Δηλαδή έχει περισσότερα μέλη ΔΕΠ από όλα τα ΑΕΙ εκτός του Αριστοτελείου και του ΕΚΠΑ στο οποίο υπάγεται! Αλλο εφεύρημα-παυσίπονο: εκεί χάνονται οι έννοιες Πανεπιστήμιο, Σχολή, Τμήμα και όλοι ευχαριστημένοι, εξού και το παυσίπονο.

3Τα επαγγέλματα, οι τέχνες και οι επιστήμες γεννιούνται από τη ζωή. Η οργάνωση όμως αυτών ή το να τα δούμε ως οργανωμένο σύνολο, ως δομή, είναι θέμα του μυαλού και των επιστημών του. Επομένως, πρέπει και εδώ, σε αυτό το πραγματικό χάος, να τεθούν αρχές, όρια, ένα πλαίσιο. Μέσα σε πλαίσια θα αναπτυχθεί η σκέψη. Η σκέψη αναπτύσσεται, ώσπου γίνεται αχαλίνωτη όταν βάλει η ίδια τα πλαίσια. Η εφαρμογή του όποιου σχεδίου προταθεί, τελικά, θα αναδείξει τεράστια προβλήματα τα οποία θα χαθούν στα τεράστια προβλήματα της ζωής. Θέλω να πω ότι θα εμφανιστούν προβλήματα τα οποία θα τα υποστούν κάποιοι εκόντες άκοντες.
Ανακεφαλαιώνοντας, ο νόμος-πλαίσιο δεν μπορεί να εφαρμοστεί γιατί δεν έχει ούτε «πλαίσιο». Και αν δεν τεθεί πλαίσιο, τότε θα είναι ένας απλός νόμος σαν όλους τους άλλους: περιστασιακός και αυθαίρετος.
 Βουγιουκλής Θωμάς 
Ο Θωμάς Βουγιουκλής είναι καθηγητής Μαθηματικών στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Δεν υπάρχουν σχόλια: