Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Παρασκευή, 5 Απριλίου 2013

Τα πάθη της εκπαίδευσης

 Γράφει ο Γιώργος Κ. Καββαδίας, εκπαιδευτικός - ερευνητής 
Τα πάθη της εκπαίδευσης
Μετά το ΠΔ για την Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, το θεσμικό παζλ συμπληρώνεται με άλλα δύο βασικά κομμάτια: το σχέδιο νόμου «Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.)» και την
υπουργική απόφαση «Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Εργου της Σχολικής Μονάδας - Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης». Ολα αυτά στο όνομα της ποιότητας της εκπαίδευσης.
Στην πραγματικότητα, όμως, η αξιολόγηση επιδιώκει την κατηγοριοποίηση των σχολείων και την απόσυρση του κράτους από τις ευθύνες της χρηματοδότησής τους. Με συνέπεια το κλείσιμο πολλών σχολείων στις λαϊκές συνοικίες και τις απομακρυσμένες περιοχές. Καταργεί σταδιακά τον ενιαίο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης, οξύνει τις ανισότητες και ανοίγει τον δρόμο της απο-μόρφωσης και της εγκατάλειψης του σχολείου. Την ίδια στιγμή ζητείται, στο πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης, η αναζήτηση πόρων και αποτιμάται η χορηγία των γονέων και επιχειρήσεων.
Η αξιολόγηση και η αυτοαξιολόγηση συνδέονται με τις εξετάσεις, με αποτέλεσμα να συρρικνώνεται η Παιδεία σε καταναγκαστικό βαθμοθηρικό μηχανισμό, εξαφανίζοντας την όποια μορφωτική αξία του σχολείου. Εγραφε χαρακτηριστικά η Ντάιαν Ράβιτς, ιστορικός της εκπαίδευσης και υφυπουργός Παιδείας στις ΗΠΑ επί G. Bush: «Η αξιολόγηση μετατράπηκε σε εφιάλτη για τα αμερικανικά σχολεία που παρήγαν μαθητές που εξετάζονταν στα δύο βασικά μαθήματα και επιδείκνυαν βαθύτατη άγνοια για οτιδήποτε άλλο. Η τρέχουσα έμφαση στην αξιολόγηση έχει δημιουργήσει στα σχολεία μια τιμωρητική ατμόσφαιρα. Κατεδαφίζει σχολεία, εξαπατά τους μαθητές όσον αφορά την πρόοδό τους και δημιουργεί έναν ιδιωτικό τομέα που προοπτικά θα υπονομεύσει τα κρατικά σχολεία, χωρίς να τα βελτιώνει».
Η αξιολόγηση προβάλλει το εκπαιδευτικό έργο ως προσωπική υπόθεση των εκπαιδευτικών. Επιδιώκει έτσι να τους ενοχοποιήσει για την κρίση της εκπαίδευσης, την ώρα που τους αλυσοδένει με ένα αυταρχικό θεσμικό πλαίσιο για να τους κρατά ομήρους, χωρίς στοιχειώδη παιδαγωγική ελευθερία και δικαιώματα. Οι κοινωνικοί (φτώχεια - ανισότητες) και εκπαιδευτικοί παράγοντες ουσιαστικά δεν αποτελούν αντικείμενο της αξιολόγησης.
Ολα αυτά τα μέτρα δεν εντάσσονται απλά σε μια λογική εξοικονόμησης πόρων, δεν είναι μια απάντηση στην κρίση. Αποτελούν την εξειδίκευση των νεοφιλελεύθερων πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της κυβέρνησης για ένα σχολείο φτηνό και υποταγμένο στην αγορά.
http://gkavadias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: