Συγγραφείς αυτού του ιστολογίου είναι ο καθένας από μας, που έχει να πει, να παρατηρήσει και να σχολιάσει κάτι για τα θέματα της ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Ενυπόγραφα θέματα για ανάρτηση γίνονται απλά με ηλεκτρικό μήνυμα στη διεύθυνση:kapistri@gmail.com και δημοσιεύονται χωρίς λογοκρισία. Τα σχόλια είναι ελεύθερα για τον καθένα, ακόμα και ανώνυμα!

Πέμπτη, 27 Μαρτίου 2014

«Κατεβείτε γρήγορα από τον PISA!»

 «Παιδιά, μη μασάτε. Και ο PISA γέρνει»! Ευκαιρία για να θυμηθώ το λογοπαίγνιο (με τον κεκλιμένο διάσημο πύργο της Ιταλίας και τον διαγωνισμό PISA του ΟΟΣΑ) του Κώστα Λεονταρίδη στο σχόλιό του στις 11 Δεκεμβρίου 2013 –δύο ημέρες μετά την ...
ανακοίνωση των κάκιστων αποτελεσμάτων για την Ελλάδα στον διαγωνισμό του 2012–, μου έδωσε η πρόσφατη ολιγωρία του υπουργείου Παιδείας να προετοιμάσει εγκαίρως τον διαγωνισμό PISA για το 2015.

Είναι γεγονός ότι τα αποτελέσματα στον διαγωνισμό, στον οποίο η Ελλάδα συνεχώς από την πρώτη υλοποίησή του, το 2000, δεν έχει ξεκολλήσει από το τέλμα της μετριότητας, δεν αποδίδουν πάντα τις ικανότητες και τις δεξιότητες των μαθητών που μετέχουν σε αυτόν. Ενδεικτικά, στον διαγωνισμό του 2012 η Ελλάδα στα τρία γνωστικά αντικείμενα που εξετάστηκαν (Μαθηματικά, Κατανόηση Κειμένου, Φυσικές Επιστήμες) κατέλαβε τη 42η θέση επί συνολικά 65 χωρών και την τέταρτη χειρότερη θέση στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Την ίδια στιγμή, βέβαια, Ελληνες μαθητές πρωτεύουν σε παγκόσμιους μαθητικούς διαγωνισμούς και Ελληνες πανεπιστημιακοί διαπρέπουν σε ξένα ΑΕΙ και ερευνητικά κέντρα. Από την άλλη, εντυπωσίασε το γεγονός ότι 200 Φινλανδοί εκπαιδευτικοί υπέγραψαν κείμενο στο οποίο τόνιζαν ότι, παρά τις πρωτιές της χώρας στον PISA, πολλοί Φινλανδοί μαθητές τα βρίσκουν μπαστούνια ακόμη και στις πιο απλές αλγεβρικές πράξεις.

Οντως, οι Ελληνες μαθητές δεν υπολείπονται σε ευφυΐα των συνομηλίκων τους σε χώρες οι οποίες πρωτεύουν στον PISΑ. Αντίθετα, οι Ελληνες μαθητές υπολείπονται των συνομηλίκων τους μόνο στο γεγονός ότι είχαν την ατυχία να γεννηθούν σε μια χώρα όπου η έρευνα για εκπαιδευτικά ζητήματα γίνεται μόνο για το... θεαθήναι, σε μια χώρα στην οποία, μεταπολιτευτικά, οι ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας σπάνια ήθελαν να αλλάξουν ουσιαστικά τα πράγματα σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αντιθέτως, το κύριο ενδιαφέρον τους ήταν να φροντίσουν με γρήγορα και ελαφρά πηδηματάκια να απαλλαγούν από έναν υπουργικό θώκο, που ουκ ολίγες φορές μοιάζει με ηλεκτρική καρέκλα...

Ετσι εξηγείται απόλυτα η αποστροφή στα αποτελέσματα ενός διαγωνισμού, όπως ο PISA, ο οποίος δεν προσφέρει διόλου κλέος στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, ενώ αντιθέτως αναδεικνύει τα στρεβλά του: την παπαγαλία, το συνεχές ράβε-ξήλωνε των «μεταρρυθμίσεων», την παραπαιδεία και τις εκπαιδευτικές ανισότητες. Το καλύτερο, λοιπόν, για τους υπουργούς Παιδείας είναι να αδιαφορήσουν για τη διοργάνωση του διαγωνισμού και να τον «θάψουν» μαζί με τα αρνητικά του αποτελέσματα. Πόσο μάλλον όταν πανεπιστημιακοί, οι οποίοι πάντα επιζητούν να έχουν ρόλο δίπλα στις εξουσίες (παράλληλα με τις πωλήσεις βιβλίων και λεξικών), αρνούνται να δεχθούν ότι ένας... PISA μπορεί να ψέξει την ελληνική εκπαίδευση για μετριότητα, όταν μάλιστα και οι ίδιοι έχουν βάλει το χεράκι τους για την κατάντια της.

Εν κατακλείδι, παιδιά, μη μασάτε. Οχι μόνο ο PISA γέρνει, αλλά και το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, από την κορυφή έως τη βάση, γέρνει...

Δεν υπάρχουν σχόλια: